1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران 2- استادیار دانشگاه اصفهان، گروه کودکان با نیازهای خاص، اصفهان، ایران 3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامیواحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران 4- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)
چکیده: (1422 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونیشدۀ دانشآموزان بود روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و دو گروه آزمایشی بود. انتخاب نمونهها هدفمند و انتصاب آنها به گروهها تصادفی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از بین نواحی ششگانه آموزشوپرورش ناحیه سه شهر اصفهان بهصورت تصادفی انتخاب و از بین مدارس ناحیه سه، سه مدرسه انتخاب شدند که تعداد دانشآموزان 320 نفر بودند. سپس با اجرای سیاهۀ رفتاری کودک آخنباخ بر این دانشآموزان و کسب نمرۀ یک انحراف بالاتر از میانگین، در این سیاهه، به روش نمونهگیری هدفمند 45 دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل (بدون مداخلۀ آموزشی) گمارده شدند. سپس به معلمان گروههای آزمایشی آموزشهای لازم در زمینۀ بارشناختی (گروه اول آزمایشی) و فراشناخت (گروه دوم آزمایشی) داده شد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری به دست آمد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت بر کاهش علایم دانشآموزان دارای مشکلات درونیشده تأثیر داشته است (در زمینۀ تفاوت بین اثربخشی آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت نتایج پژوهش نشان داد که در کاهش علایم دانشآموزان دارای مشکلات درونیشده، تأثیر آموزش بارشناختی بیشتر بوده است). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که از آموزش بارشناختی و کاربرد آن در تدریس بهوسیله معلمان برای کاهش علایم مشکلات رفتاری درونیشدۀ دانشآموزان استفاده شود. همچنین با توجه به ماهیت سلسله مراتبی آموزشهای بارشناختی به برنامهریزان آموزشی پیشنهاد میشود که استفاده از یافتههای این پژوهش در جهت تجدیدنظر در برنامههای درسی دانشآموزان را مد نظر قرار دهند.
sharifmanesh M, ghamarani A, nadi M, Sajjadian I. Comparing the Effect of Cognitive Load and Meta-Cognition Intervention on the Symptoms of Internalized Behavioral Problems in Female First Grade High School Students. JOEC 2021; 21 (4) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1226-fa.html
شریف منش مریم، قمرانی امیر، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونیشدۀ دانشآموزان دختر دوره اول دبیرستان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :127-140