[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 17-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی طراحی آموزشی 5E بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در شبکه‌های اجتماعی مجازی
مرصع صفرلو، دکتر حسین مرادی مخلص، دکتر وحید صالحی، دکتر داود میرزایی
دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی
چکیده:   (78 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مبتنی E5 بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در درس علوم تجربی می‌باشد. روش: روش پژوهش آزمایشی و طرح آزمایشی از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون -پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان کم‌توان ذهنی شهر کرج تشکیل می‌دادند که 225 نفر بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و پرسشنامه مشارکت اجتماعی یزدان پناه (1386) بود که پایایی آن‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب با (70/0) و (92/0) تائید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی وابسته صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد، به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی E5 موجب افزایش خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در درس علوم تجربی می‌شود (05/0P<). نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی E5 که متناسب با نیاز افراد کم‌توان ذهنی است، می‌تواند بر میزان خلاقیت و مشارکت فعال آنان در شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیرگذار باشد.
 
واژه‌های کلیدی: کم‌توان ذهنی، الگوی طراحی آموزشی E5، خلاقیت، مشارکت اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی مجازی.
متن کامل [PDF 197 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/2 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarloo M, Moradimokhles H, Salehi V, Mirzai D. The Effectiveness of 5E Educational Design model on Creativity and Social Participation of Mentally Retarded Children in Virtual Social Networks. JOEC. 2020; 20 (1) :17-30
URL: http://joec.ir/article-1-1212-fa.html

صفرلو مرصع، مرادی مخلص حسین، صالحی وحید، میرزایی داود. اثربخشی الگوی طراحی آموزشی 5E بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در شبکه‌های اجتماعی مجازی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :17-30

URL: http://joec.ir/article-1-1212-fa.html



دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4146