1- کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، البرز، 2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران. 3- دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی 4- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (2609 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری از راه شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای (5E) بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی است. روش: روش پژوهش آزمایشی و طرح آزمایشی از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر کرج تشکیل میدادند که 225 نفر بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و پرسشنامه مشارکت اجتماعی یزدانپناه (1386) بودکه پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب با (70/0) و (92/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی وابسته انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای موجب افزایش خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی میشود (05/0P<). نتیجهگیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهایکه متناسب با نیاز افراد کمتوان ذهنی است، میتواند بر میزان خلاقیت و مشارکت فعال آنان در شبکههای اجتماعی مجازی تأثیرگذار باشد.
Safarloo M, Moradimokhles H, Salehi V, Mirzai D. Effectiveness of 5E Educational Design Model on the Creativity and Social Participation of Mentally Retarded Children in Virtual Social Networks. JOEC 2020; 20 (1) :17-30 URL: http://joec.ir/article-1-1212-fa.html
صفرلو مرصع، مرادی مخلص حسین، صالحی وحید، میرزایی داود. اثربخشی الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای (5E)بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در شبکههای اجتماعی مجازی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :17-30