[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 17-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله‌ای (5E)بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در شبکه‌های اجتماعی مجازی
مرصع صفرلو، دکتر حسین مرادی مخلص، دکتر وحید صالحی، دکتر داود میرزایی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران.
چکیده:   (1345 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری از راه شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله‌ای (5E) بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در درس علوم تجربی است. روش: روش پژوهش آزمایشی و طرح آزمایشی از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر کرج تشکیل می‌دادند که 225 نفر بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و پرسشنامه مشارکت اجتماعی یزدان‌پناه (1386) بود که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب با (70/0) و (92/0) تأیید شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی وابسته انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله‌ای موجب افزایش خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در درس علوم تجربی می‌شود (05/0P<). نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله‌ای که متناسب با نیاز افراد کم‌توان ذهنی است، می‌تواند بر میزان خلاقیت و مشارکت فعال آنان در شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: کم‌توان ذهنی، الگوی طراحی آموزشی E5، خلاقیت، مشارکت اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی مجازی.
متن کامل [PDF 197 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/2 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarloo M, Moradimokhles H, Salehi V, Mirzai D. Effectiveness of 5E Educational Design Model on the Creativity and Social Participation of Mentally Retarded Children in Virtual Social Networks. JOEC. 2020; 20 (1) :17-30
URL: http://joec.ir/article-1-1212-fa.html

صفرلو مرصع، مرادی مخلص حسین، صالحی وحید، میرزایی داود. اثربخشی الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله‌ای (5E)بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در شبکه‌های اجتماعی مجازی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :17-30

URL: http://joec.ir/article-1-1212-fa.html



دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312