[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 90-77 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سیستم فعال سازی- بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
دکتر یوسف دهقانی*، صادق حکمتیان فرد
دانشگاه خلیج فارس،
چکیده:   (697 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری رفتاری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر بوشهر تشکیل ­می­دادند. نمونه پژوهش شامل 232 دانش­آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمع­آوری داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه­های طرحواره یانگ (1999)، سیستم­های فعال­سازی-بازداری رفتاری کارور و وایت (1994)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون (2002) و اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) انجام گرفت. داده­های حاصل از اجرای پرسشنامه­ها با استفاده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری رفتاری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری نقش دارند. نتیجه­گیری: با توجه به نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در بروز و نگه­داری اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری، می­توان با شناسایی آنها در جهت پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی این دانش­آموزان اقدام نمود.

واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، اضطراب اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان، سیستم فعال‌سازی-بازداری رفتار، طرحواره‌های ناسازگار اولیه.
متن کامل [PDF 1022 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/23 | پذیرش: 1398/10/27 | انتشار: 1398/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghani Y, hekmatian fard S. The role of early maladaptive schemas, behavioral activation/inhibition system and cognitive emotion regulation strategies predicting social anxiety in students with learning disorder. JOEC. 2020; 19 (4) :90-77
URL: http://joec.ir/article-1-1125-fa.html

دهقانی یوسف، حکمتیان فرد صادق. نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سیستم فعال سازی- بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :90-77

URL: http://joec.ir/article-1-1125-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218