1- دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران 2- استادیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 3- دانشیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد ، ایران 4- دانشیارگروه روانپزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، ایران( دانشیار مدعو گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد ، ایران
چکیده: (4203 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمایش اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با استعدادهای درخشان انجام شد. روش: این پژوهش به روش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروهکنترلبههمراهپیگیریششماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر با استعداد درخشان مقطع متوسطه دوم شهرکرد بوده است. جهت اجرای پژوهش، تعداد 40 دانشآموز بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس جهت ارزیابیپیشآزمونوقبلازاجرایمداخله، دانشآموزان پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) و مقیاس سرسختی روانشناختی کوباسا (1990) را تکمیل نمودند و معدلهای آنان نیز یادداشت شد. در مرحله بعد برای گروه آزمایش 8 جلسه واقعیتدرمانی گروهی به اجرا درآمد. پس از انجام مداخله نیز پرسشنامه مذکور در مراحل پسآزمون و پیگیری توسط دانشآموزان تکمیل گردید. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که واقعیتدرمانی گروهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی، افزایش سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر با استعدادهای درخشان در دوره دوم متوسطه مؤثر بوده است (05/0<p). این اثر در طول پیگیری ششماهه همچنان ماندگار بوده است. نتیجهگیری: واقعیتدرمانی گروهی میتواند بهعنوان روشی مناسب بهمنظور بهبود وضعیت روانشناختی و تحصیلی دانشآموزان با استعدادهای درخشان استفاده شود.
Abdi Dehkordi S, Sharifi T, Qazanfari A, Solati K. The Effectiveness of Group Reality Therapy on Irrational Beliefs, Psychological Hardiness, and Academic Achievement of Students with Exceptional Talents. JOEC 2019; 19 (1) :95-108 URL: http://joec.ir/article-1-869-fa.html