[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 108-95 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استعدادهای درخشان
صفر عبدی دهکردی* 1، طیبه شریفی2 ، احمد غضنفری3 ، کمال صولتی4
1- دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد ، ایران
4- دانشیارگروه روانپزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، ایران( دانشیار مدعو گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد ، ایران
چکیده:   (4203 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمایش اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان انجام شد. روش: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل به همراه پیگیری شش‌ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر با استعداد درخشان مقطع متوسطه دوم شهرکرد بوده است. جهت اجرای پژوهش، تعداد 40 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس جهت ارزیابی پیش‌آزمون و قبل از اجرای مداخله، دانش‌آموزان پرسش‌نامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) و مقیاس سرسختی روان‌شناختی کوباسا (1990) را تکمیل نمودند و معدل‌های آنان نیز یادداشت شد. در مرحله بعد برای گروه آزمایش 8 جلسه واقعیت‌درمانی گروهی به اجرا درآمد. پس از انجام مداخله نیز پرسش‌نامه مذکور در مراحل پس‌آزمون و پیگیری توسط دانش‌آموزان تکمیل گردید. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که واقعیت‌درمانی گروهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی، افزایش سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر با استعدادهای درخشان در دوره دوم متوسطه مؤثر بوده است (05/0< p). این اثر در طول پیگیری شش‌ماهه همچنان ماندگار بوده است. نتیجه‌گیری: واقعیت‌درمانی گروهی می‌تواند به‌عنوان روشی مناسب به‌منظور بهبود وضعیت روان‌شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: واقعیت درمانی گروهی، باورهای غیرمنطقی، سرسختی روان‌شناختی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان
متن کامل [PDF 198 kb]   (2963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/11 | پذیرش: 1397/12/19 | انتشار: 1398/3/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi Dehkordi S, Sharifi T, Qazanfari A, Solati K. The Effectiveness of Group Reality Therapy on Irrational Beliefs, Psychological Hardiness, and Academic Achievement of Students with Exceptional Talents. JOEC 2019; 19 (1) :95-108
URL: http://joec.ir/article-1-869-fa.html

عبدی دهکردی صفر، شریفی طیبه، غضنفری احمد، صولتی کمال. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استعدادهای درخشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :95-108

URL: http://joec.ir/article-1-869-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660