[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 95-108 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان
صفر عبدی دهکردی*، دکتر طیبه شریفی، دکتر احمد غضنفری، دکتر کمال صولتی
دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران
چکیده:   (347 مشاهده)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استعدادهای درخشان انجام شد. روش: این پژوهش به روش ­آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل به همراه پیگیری شش‌ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان استعداد درخشان پسر مقطع متوسطه دوم شهرکرد بوده است. جهت اجرای پژوهش، تعداد 40 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس جهت ارزیابی پیش‌آزمون و قبل از اجرای مداخله، دانش‌آموزان پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) و مقیاس سرسختی روان‌شناختی کوباسا (1990) را تکمیل نمودند و معدل‌های آنان نیز یادداشت شد. در مرحله بعد برای گروه آزمایش 8 جلسه واقعیت درمانی گروهی به اجرا درآمد. پس از انجام مداخله نیز پرسشنامه مذکور در مراحل پس‌آزمون و پیگیری توسط دانش‌آموزان تکمیل گردید. داده‏‏ها از طریق تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد واقعیت درمانی گروهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی، افزایش سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی  دانش‌آموزان استعدادهای درخشان پسر دوره دوم متوسطه مؤثر بوده است(5 % < p). این اثر در طول پیگیری شش‌ماهه همچنان ماندگار بوده است. نتیجه‌گیری: واقعیت درمانی گروهی می‌تواند به ‌عنوان روشی مناسب به ‌منظور بهبود وضعیت روان‌شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان استعداد درخشان استفاده گردد. 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: واقعیت درمانی گروهی، باورهای غیرمنطقی، سرسختی روان‌شناختی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموزان استعداد درخشان
متن کامل [PDF 198 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi Dehkordi S, Sharifi T, Qazanfari A, Solati K. The Effectiveness of reality group therapy on irrational beliefs, psychological hardiness and academic achievement of brilliant talented students of secondary school. JOEC. 2019; 19 (1) :95-108
URL: http://joec.ir/article-1-869-fa.html

عبدی دهکردی صفر، شریفی طیبه، غضنفری احمد، صولتی کمال. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :95-108

URL: http://joec.ir/article-1-869-fa.html



دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961