1- دانشگاه لرستان 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده: (3333 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان با کاشت حلزون، بر اساس رشد زبان با نقش واسطهای گفتار خصوصی و خودتنظیمی است. روش: در این مطالعه همبستگی، 114 کودک کاشت حلزون شده با دامنه سنی 3 تا 7 سال که حداقل یک سال از جراحی کاشت حلزون آنها گذشته است، با روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. آزمونتوانایی زبان، مقیاس گفتار خصوصی، مشاهده ساختارمند خودتنظیمی بر کودکان و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی بر مادران آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد.یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که رشد زبان (60/0=b، 01/0>P) 36/0 واریانس گفتار خصوصی را پیشبینی میکند. همچنین توانایی زبان (45/0-=b، 01/0>P) و گفتار خصوصی (28/0=b، 01/0>P) توانایی پیش بینی 43/0 از پراکندگی خودتنظیمی را دارند و رشد زبان (23/0-=b، 01/0>P)، با میانجیگری گفتار خصوصی (33/0-=b، 01/0>P) و خودتنظیمی رفتاری (29/0-=b، 01/0>P) 53 درصد واریانس مشکلات رفتاری را تبیین میکنند. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده، بر اساس توانایی زبان و با نقش واسطهای گفتار خصوصی و خودتنظیمی رفتاری است که میتوانند در راستای کاهش مشکلات رفتاری در برنامههای پیشگیری و توانبخشی مورد توجه قرار گیرند.
Amraei K, Hasanzadeh S, Azizi M. Mechanism of Effect of Language Development on Behavioral Problems in Cochlear Implant Users: The Mediating Role of Private Speech and Self-Regulation. JOEC 2019; 19 (1) :15-26 URL: http://joec.ir/article-1-722-fa.html
امرائی کورش، حسن زاده سعید، عزیزی محمدپارسا. سازوکار تأثیرگذاری توانایی زبانی بر مشکلات رفتاری کودکان با کاشت حلزون: نقش واسطهای گفتار خصوصی و خودتنظیمی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (1) :15-26