هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبتنگر بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک کم شنوای 4 تا 10 سال شهر سبزوار در سال 1402 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه) که از جامعه آماری به شیوه در دسترس انتخاب شده و در گروههای آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبتنگر را دریافت کردند در حالی که گروه گواه در فهرست انتظار قرارگرفتند. به منظور جمع آوری دادهها از مقیاس والد- کودک و پرسشنامههای تنظیم رفتاری هیجان و تنظیم شناختی هیجان استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه مداخله فرزند پروری مثبتنگر بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اطلاعات سودمندی را در ارتباط با مداخله آموزش فرزند پروری مثبتنگر برای مادران کودکان کم شنوا فراهم میکند. مراکز مشاوران و روانشناسان در مراکز توانبخشی شنوایی میتوانند برای بهبود نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا از این مداخله بهره ببرند.
omidvar B, cheshmi A, bardideh M, kalantari J. The effectiveness of the positive parenting training program on the profile of mother-child relationship and the cognitive and behavioral regulation of emotion in mothers of hearing-impaired children.. JOEC 2025; 25 (1) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1987-fa.html
امیدوار بنفشه، چشمی علی، بردیده محمد رضا، کلانتری جلال. اثربخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت نگر بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :118-129