[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 51-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کمی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی: یک رویکرد قیاسی
حجت پیرزادی*
دانشگاه شیراز
چکیده:   (31 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب­ مطالعات اجتماعی دوره متوسطه دوم دانش ­آموزان با کم­ توانی ذهنی از نظر توجه به مقوله­ های ده­گانه رفتار سازشی انجام شد. روش: پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع قیاسی انجام شد. جامعه آماری شامل سه کتاب مطالعات اجتماعی پایه­ های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم دانش­ آموزان با کم­ توانی ذهنی در سال تحصیلی 1402-1403 بود. به­ دلیل محدودیت حجم جامعه آماری، نمونه ­گیری انجام نشد و با روش سرشماری، تمام متن هر سه کتاب تحلیل محتوا شد. ابزار جمع­ آوری داده­ ها شامل چک­ لیست تحلیل محتوا بود که روایی آن توسط متخصصان تایید شد. پایایی ابزار با روش توافق نمره گذاران سنجش شد که ضریب توافق 91 درصد به دست آمد. واحد تحلیل، جملات و تصاویر موجود در درس­ها بود که با روش قیاسی تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل محتوا نشان داد که به ترتیب بیشترین فراوانی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه دهم مربوط به مقوله های امور اجتماعی، امور شغلی و ارتباط و کم­ترین فراوانی به مقوله­ های خودمراقبتی، خودهدایتی و استفاده از امکانات جامعه مربوط بوده است. در کتاب مطالعات اجتماعی پایه یازدهم به ترتیب بیشترین فراوانی به امور شغلی، امور اجتماعی و ارتباط و کم­ترین فراوانی شامل خودمراقبتی، امور تحصیلی و اوقات فراغت بود. در کتاب مطالعات اجتماعی پایه دوازدهم بیشترین فراوانی به امور اجتماعی، سلامتی و ایمنی و امور شغلی و کم­ترین فراوانی به اوقات فراغت، امور تحصیلی و خودمراقبتی مربوط بوده است. همچنین در مجموع هر سه کتاب بیشترین فراوانی مقوله­ های رفتار سازشی شامل امور اجتماعی، امور شغلی و ارتباط و کم­ترین فراوانی شامل خودمراقبتی، امور تحصیلی و اوقات فراغت بود. نتیجه­ گیری: این نتایج بر ضرورت توزیع محتوایی متناسب مقوله­ های گوناگون رفتار سازشی در کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی دانش ­آموزان با کم ­توانی ذهنی تأکید دارد.
 

شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: رفتار سازشی، کم‌توانی ذهنی، مطالعات اجتماعی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه دوم
متن کامل [PDF 781 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/11 | پذیرش: 1404/1/23 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirzadi H. A Quantitative Content Analysis of Adaptive Behavior in Social Studies Textbook for Students with Intellectual Disabilities: A Deductive Approach. JOEC 2025; 25 (1) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1946-fa.html

پیرزادی حجت. تحلیل محتوای کمی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی: یک رویکرد قیاسی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :32-51

URL: http://joec.ir/article-1-1946-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714