[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 51-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کمی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی: یک رویکرد قیاسی
حجت پیرزادی*
دانشگاه شیراز
چکیده:   (195 مشاهده)

چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب­ مطالعات اجتماعی دوره متوسطه دوم دانش­آموزان با کم­توانی ذهنی از نظر توجه به بحث‌های ده­گانه رفتار سازشی بود. پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع قیاسی انجام شد. جامعه آماری شامل سه کتاب مطالعات اجتماعی پایه­های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم دانش ­آموزان با کم­توانی ذهنی در سال تحصیلی 1402-1403 بود. به­ دلیل محدودیت حجم جامعه آماری، نمونه­گیری انجام نشد و با روش سرشماری، تمام متن هر سه کتاب تحلیل محتوا شد. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن به‌وسیله متخصصان تأیید شد. پایایی ابزار با روش توافق نمره ­گذاران سنجش شد که ضریب توافق 91 درصد به دست آمد. واحد تحلیل، جمله‌ها و تصاویر موجود در درس ­ها بود که با روش قیاسی تحلیل شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که به‌ترتیب بیشترین فراوانی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه دهم مربوط به مقوله ­های امور اجتماعی، امور شغلی و ارتباط و کمترین فراوانی به مقوله­های خودمراقبتی، خودهدایتی و استفاده از امکانات جامعه مربوط بوده است. در کتاب مطالعات اجتماعی پایه یازدهم به‌ترتیب بیشترین فراوانی به امور شغلی، امور اجتماعی و ارتباط و کمترین فراوانی شامل خودمراقبتی، امور تحصیلی و اوقات فراغت بود. در کتاب مطالعات اجتماعی پایه دوازدهم بیشترین فراوانی به امور اجتماعی، سلامتی و ایمنی و امور شغلی و کمترین فراوانی به اوقات فراغت، امور تحصیلی و خودمراقبتی مربوط بوده است. همچنین در مجموع هر سه کتاب بیشترین فراوانی مقوله­ های رفتار سازشی شامل امور اجتماعی، امور شغلی و ارتباط و کمترین فراوانی شامل خودمراقبتی، امور تحصیلی و اوقات فراغت بود. این نتایج بر ضرورت توزیع محتوایی متناسب مقوله ­های گوناگون رفتار سازشی در کتاب‌ درسی مطالعات اجتماعی دانش ­آموزان با کم­ توانی ذهنی تأکید دارد.

شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: رفتار سازشی، کم‌توانی ذهنی، مطالعات اجتماعی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه دوم.
متن کامل [PDF 2169 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/11 | پذیرش: 1404/1/23 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirzadi H. A Quantitative Content Analysis of Adaptive Behavior in Social Studies Textbook for Students with Intellectual Disabilities: A Deductive Approach. JOEC 2025; 25 (1) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1946-fa.html

پیرزادی حجت. تحلیل محتوای کمی رفتار سازشی در کتاب مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی: یک رویکرد قیاسی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :32-51

URL: http://joec.ir/article-1-1946-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714