1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان 2- استاد روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان 3- دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان
چکیده: (27 مشاهده)
هدف: در روانشناسی سن و جنسیت عوامل حیاتی هستند که بر شناخت، ذهن و ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان تاثیر میگذارد. در زمینه بررسی تحول ویژگیهای شناختی و روانشناختی در دانشآموزان پژوهشهای اندکی انجام شده است. لذا هدف این مطالعه مقایسه تحول توانمندی منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش علی- مقایسهای بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان عادی و تیزهوش تشکیل دادند که به شیوه تصادفی خوشه ای ۳۲۰ نفر (۱۶۰ نوجوان تیزهوش و ۱۶۰ نوجوان عادی) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه توانمندی منشی پارک و پیترسون (2006) استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده تحلیل واریانس دو راهه و همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سیر تحول توانمندی منشی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی دار وجود ندارد. ولی تاثیر مقطع تحصیلی در دو گروه دانشآموزان تیزهوش و عادی معنیدار بود (001/0p=) همچنین تاثیر نوع مدرسه هم معنیدار بود (001/0p=) یعنی توانمندی منشی در دو گروه دانش آموزان عادی و تیزهوش تفاوت معنیداری داشت. نتیجه گیری: نتایج میانگینها نشان داد که سیر تحول توانمندی منشی در هر دو گروه دانشآموزان صعودی بود یعنی در هر دو گروه با افزایش پایه تحصیلی، توانمندی منشی هم افزایش یافت ولی تفاوتی بین سیر تحول آنها وجود نداشت.
Enayati E, Abedi A, Ghamarani A. Comparing the development of secretarial abilities of gifted and normal teenagers in Isfahan city. JOEC 2025; 25 (1) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1913-fa.html
عنایتی الهه، عابدی احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. مقایسه تحول توانمندی منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :94-105