1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان 2- استاد روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان 3- دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان
چکیده: (218 مشاهده)
چکیده هدف: در روانشناسی سن و جنسیت عوامل حیاتی به شمار میآیند که بر شناخت، ذهن و ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان تأثیر میگذارد. در زمینه بررسی تحول ویژگیهای شناختی و روانشناختی در دانشآموزان پژوهشهای اندکی انجام شده است. ازاینرو، هدف مطالعه حاضر مقایسه تحول توانمندیمنشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش علی- مقایسهای بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان عادی و تیزهوش تشکیل دادند که به شیوه تصادفی خوشه ای ۳۲۰ نفر (۱۶۰ نوجوان تیزهوش و ۱۶۰ نوجوان عادی) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه توانمندیمنشی پارک و پیترسون (2006) استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده تحلیل واریانس دوراهه و همبستگی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین سیر تحول توانمندیمنشی دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی تأثیر مقطع تحصیلی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی معنیدار بود (001/0p=) همچنین تأثیر نوع مدرسه هم معنی دار بود (001/0p=)؛ یعنی توانمندیمنشی در دو گروه دانشآموزان عادی و تیزهوش تفاوت معنیداری داشت.نتیجهگیری: نتایج میانگین ها نشان داد که سیر تحول توانمندیمنشی در هر دو گروه دانش آموزان صعودی بود؛ یعنی در هر دو گروه با افزایش پایه تحصیلی، توانمندیمنشی هم افزایش پیدا کرد ولی تفاوتی بین سیر تحول آنها وجود نداشت.
Enayati E, Abedi A, Ghamarani A. Comparison of the Development of Moral Competence in Gifted and Normal Adolescents in Isfahan City. JOEC 2025; 25 (1) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1913-fa.html
عنایتی الهه، عابدی احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. مقایسه تحول توانمندی منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :94-105