[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 105-94 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تحول توانمندی منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان
الهه عنایتی1 ، احمد عابدی*2 ، امیر قمرانی3 ، سالار فرامرزی2
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان
2- استاد روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان
3- دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (218 مشاهده)
چکیده
هدف: در روان‌شناسی سن و جنسیت عوامل حیاتی به شمار می‌آیند که بر شناخت، ذهن و ویژگی­های روان‌شناختی دانش‌آموزان تأثیر می­گذارد. در زمینه بررسی تحول ویژگی­های شناختی و روان‌شناختی در دانش­آموزان پژوهش­های اندکی انجام شده است. از‌این‌رو، هدف مطالعه حاضر مقایسه تحول توانمندی‌منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش علی- مقایسه­ای بود  و جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان عادی و تیزهوش تشکیل دادند که به شیوه تصادفی خوشه ای ۳۲۰ نفر (۱۶۰ نوجوان تیزهوش و ۱۶۰ نوجوان عادی) انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه توانمندی‌منشی پارک و پیترسون (2006) استفاده شد. فرضیه­های پژوهش با استفاده تحلیل واریانس دو‌راهه و همبستگی تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد بین سیر تحول توانمندی‌منشی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. ولی تأثیر مقطع تحصیلی در دو گروه دانش ­آموزان تیزهوش و عادی معنی­دار بود (001/0p=) همچنین تأثیر نوع مدرسه هم معنی ­دار بود (001/0p=)؛ یعنی توانمندی‌منشی در دو گروه دانش‌آموزان عادی و تیزهوش تفاوت معنی­داری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج میانگین­ ها نشان داد که سیر تحول توانمندی‌منشی در هر دو گروه دانش ­آموزان صعودی بود؛ یعنی در هر دو گروه با افزایش پایه تحصیلی، توانمندی‌منشی هم افزایش پیدا کرد ولی تفاوتی بین سیر تحول آنها وجود نداشت.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: تحول، توانمندی‌منشی، نوجوانان تیزهوش، نوجوانان عادی.
متن کامل [PDF 690 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/20 | پذیرش: 1404/3/19 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati E, Abedi A, Ghamarani A. Comparison of the Development of Moral Competence in Gifted and Normal Adolescents in Isfahan City. JOEC 2025; 25 (1) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1913-fa.html

عنایتی الهه، عابدی احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. مقایسه تحول توانمندی منشی نوجوانان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :94-105

URL: http://joec.ir/article-1-1913-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714