1- دانشگاه شهید مدنی تبریز 2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
چکیده: (27 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر ارومیه در سه ماهه اول 1401 بود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز پیشگامان امید ارومیه با روش نمونه گیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش آموزش توانبخشی ذهنی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند.برای گروه آزمایش توانبخشی شناختی رایانه محور به صورت انفرادی در 10 جلسه 50 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله ای در زمینه توانبخشی شناختی رایانه محور دریافت نکرد.در نهایت داده های گرداوری شده از طریق آزمون تحلیل واریانس و کواریانس چند متغیره و با نرم افزار 19 Spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد مداخله توانبخشی شناختی بر بهبود مولفه های رشد زبان شامل صحبت کردن (01/0 >p)، سازماندهی (01/0>p)، گوش کردن،(01/0 >p )، مولفه گفتاری (01/0>p) و کاهش علائم اتیسم شامل مشکلات رشدی(01/0>p)، تعاملات اجتماعی(01/0 >p )، رفتار کلیشهای (05/0 >p )، برقراری ارتباط (05/0>p) اثربخش بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت مداخله توانبخشی شناختی می تواند در بهبود رشد زبان گفتاری و کاهش علایم اختلال اتیسم اثربخش است.
Soleymani M, taghi khanlou S. The effectiveness of mental rehabilitation on the development of speech language and reducing the symptoms of children with autism spectrum disorder. JOEC 2025; 25 (1) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1858-fa.html
سلیمانی مهران، تقی خانلو شیوا. اثربخشی توانبخشی ذهنی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :7-18