1- دانشگاه شهید مدنی تبریز 2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
چکیده: (218 مشاهده)
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر ارومیه در سه ماهه اول 1401 بود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اتیسم مراجعهکننده به مرکز پیشگامان امید ارومیه با روش نمونهگیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گروه کنترل قرار داده شدند که درنهایت بعد از انجام مداخله دادههای گردآوریشده از راه آزمون تحلیل واریانس و کواریانس چندمتغیره و با نرمافزار 19Spss تجزیهوتحلیل آماری شدند. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد مداخله توانبخشی شناختی بر بهبود مؤلفههای رشد زبان شامل صحبتکردن (01/0 >p)، سازماندهی (01/0>p)، گوشکردن (01/0 >p )، مؤلفه گفتاری (01/0>p) و کاهش علایم اتیسم شامل مشکلات رشدی (01/0>p)، تعاملهای اجتماعی (01/0 >p )، رفتار کلیشهای (05/0 >p )، برقراری ارتباط (05/0>p) اثربخش بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت مداخله توانبخشی شناختی میتواند در بهبود رشد زبان گفتاری و کاهش علایم اختلال اتیسم اثربخش است.
Soleymani M, taghi khanlou S. The effectiveness of mental rehabilitation on the development of speech language and reducing the symptoms of children with autism spectrum disorder. JOEC 2025; 25 (1) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1858-fa.html
سلیمانی مهران، تقی خانلو شیوا. اثربخشی توانبخشی ذهنی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :7-18