[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 115-126 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر راهبردهای مقابله‌ای و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد
سهیلا ابوبکری ماکویی 1، خدیجه کابلی2 ، سامان قاسمی3 ، مرضیه چاقوساز4 ، سحر صفاء5 ، صابر کرمی6
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
4- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد قائنات، خراسان جنوبی، ایران.
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، سمنان، ایران.
6- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (1099 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر راهبردهای مقابله‌ای و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد انجام شد. روش: طرح این پروهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر سرآمد پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد آنها 611 نفر برآورد شد. پس از ارزیابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش‌آموزانی که در آزمون آزمون سرسختی روان‌شناختی، نمره پایین‌تر از بقیه کسب کردند، به روش نمونه‌گیری هدفمند، به‌عنوان نمونه پژوهش، انتخاب و در دو گروه یکسان 15نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گــروه آزمــایش، در 8 جلســه 90 دقیقــه‌ای هر هفته دو جلسه، درمان گروهــی راه‌حل‌محور را دریافت کردند؛ گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافـت نکردنـد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و سرسختی روان‌شناختی کوباسا و همکاران، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برای تجزیه‌‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون افراد گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌مدار، مسئله‌مدار و سرسختی روان‌شناختی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). نتیجه‌گیری: در مجموع با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر کاهش راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار و افزایش راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد تأثیر دارد.
واژه‌های کلیدی: درمان راه‌حل‌محور، سرسختی، مقابله، دانش‌آموزان سرآمد.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/5 | پذیرش: 1399/9/3 | انتشار: 1400/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aboobakri makoei S, kaboli K, qasemi S, chagosaz M, safa S, karami S. Effect of Short-term Solution-focused Approach on the Coping Strategies and Mental Toughness of Outstanding Students. JOEC 2021; 21 (1) :126-115
URL: http://joec.ir/article-1-1248-fa.html

ابوبکری ماکویی سهیلا، کابلی خدیجه، قاسمی سامان، چاقوساز مرضیه، صفاء سحر، کرمی صابر. تأثیر رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر راهبردهای مقابله‌ای و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :126-115

URL: http://joec.ir/article-1-1248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645