[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 98-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بر‌اساس الگوی ویلیام رومی
دکتر آسیه مرادی، طیبه تازیکی، دکتر سوگند قاسم زاده
دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه،
چکیده:   (977 مشاهده)

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. روش:  50 درصد از متن، تصاویر، عکس و پرسش‌های هر کتاب، به‌عنوان نمونه  مورد مطالعه  به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد،  برای تعیین میزان درگیری دانش‌آموز با محتوای منتخب از کتاب درسی فارسی از الگوی ویلیام رومی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان از آن است که میزان درگیری دانش‌آموز با متن، در پایه چهارم، پنجم و ششم به‌ترتیب (0، 0 و 005/0)؛ میزان درگیری دانش‌آموز با عکس و تصاویر به‌ترتیب (45/1، 17/0 و 5/0) و میزان درگیری دانش‌آموز با پرسش‌ها به‌ترتیب (49/0، 58/0و 1/1) بود. نتیجه‌گیری: درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که کتاب‌های  درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی از لحاظ متن جزء کتاب‌های غیرفعال و از لحاظ پرسش‌ها جزء کتاب‌های فعال محسوب می‌شوند. همچنین از لحاظ عکس و تصاویر کتاب‌های پایه چهارم و پنجم غیرفعال و کتاب پایه ششم فعال است.
 

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، الگوی ویلیام رومی، کتاب درسی فارسی، کم‌توان ذهنی.
متن کامل [PDF 860 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/10 | پذیرش: 1399/7/20 | انتشار: 1399/9/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Content Analysis of Farsi Textbooks for Second Period of Elementary School Students with Intellectual Disability Based on William Rummy’s Technique. JOEC. 2020; 20 (3) :98-89
URL: http://joec.ir/article-1-516-fa.html

مرادی آسیه، تازیکی طیبه، قاسم زاده سوگند. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بر‌اساس الگوی ویلیام رومی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :98-89

URL: http://joec.ir/article-1-516-fa.html



دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4312