1- مدیر مدرسه و دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان 2- آموزگار مقطع ابتدایی و دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه
چکیده: (437 مشاهده)
هدف:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزش انفرادی (یادگیری در حد تسلط و آموزش خصوصی) بر عزتنفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام گرفت. روش: روش پژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری هدفمند، 32 نفر انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت (SEI)، مقیاس تجدیدنظرشده هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانینما و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (16 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی در 8 جلسه به مدت یک ماه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرمافزارSPSS نسخه ۲6 تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد دانشآموزانی که آموزشهای انفرادی را دریافت کرده بودند، در انگیزش تحصیلی، عزتنفس و عملکرد خواندن در مقایسه با گروهی که آموزش انفرادی را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کردهاند. نتیجهگیری: روشهای آموزش انفرادی بر انگیزش تحصیلی، عزتنفس و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی تأثیر مثبت دارد. ازاینرو میتوان اذعان کرد که از روشهای آموزش انفرادی میتوان به منزله برنامه آموزشی اثربخش برای حل مسائل این دانشآموزان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
izan M, Ahmadi aliabadi A. Effect of Individual Education Methods on the Self-esteem, Academic Motivation and Reading Performance of Dyslexic Elementary Students. JOEC 2023; 23 (1) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1695-fa.html
ایزان محسن، احمدی علی آبادی افسانه. بررسی تأثیر روشهای آموزش انفرادی بر عزتنفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :47-64