[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 64-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر روش‌های آموزش انفرادی بر عزت نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
محسن ایزان ، افسانه احمدی علی آبادی
آموزش و پرورش
چکیده:   (41 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش­ های آموزش انفرادی (یادگیری در حد تسلط و آموزش خصوصی) بر عزت نفس، انگیزش­ تحصیلی و عملکرد خواندن دانش ­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام­ گرفت. روش: روش ­پژوهش، شبه­ تجربی و از نوع طرح پیش‌آزمون-­­پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه­ کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش ­آموزان پایه­ های چهارم و پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن تشکیل می دهند که به روش نمونه­ گیری هدفمند، 32 نفر انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، مقیاس تجدیدنظر شده ­ی هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (16 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی در 8 جلسه به مدت یک­ ماه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخله ­ای دریافت نکردند. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرم­ افزارSPSS  نسخه ۲6 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش­ آموزانی که آموزش ­های انفرادی را دریافت کرده بودند، در انگیزش­ تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن در مقایسه با گروهی که آموزش انفرادی را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کرده­ اند. نتیجه­ گیری: روش­ های آموزش انفرادی بر انگیزش­ تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی تاثیر مثبت دارد. لذا، می­ توان اذعان کرد که از روش ­های آموزش انفرادی می ­توان به­ منزله برنامه آموزشی اثربخش برای حل مسائل این دانش ­آموزان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، آموزش انفرادی، عزت نفس، انگیزش تحصیلی، مهارت خواندن
متن کامل [PDF 518 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/8 | پذیرش: 1402/2/16 | انتشار: 1402/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izan M, Ahmadi aliabadi A. The effect of individual education methods on self-esteem, academic motivation and reading performance of dyslexic elementary students. JOEC 2023; 23 (1) :47-64
URL: http://joec.ir/article-1-1695-fa.html

ایزان محسن، احمدی علی آبادی افسانه. بررسی تاثیر روش‌های آموزش انفرادی بر عزت نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :47-64

URL: http://joec.ir/article-1-1695-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570