هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی بر اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان نابینا است. روش: این پژوهش از نوع روش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری مطالعه حاضر، شامل دانشآموزان مجتمع آموزشی نابینایان نرجس شهر تهران است. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (پانزده نفر) و گروه آزمایش (پانزده نفر) قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب اجتماعی لابیوتز و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج استفاده شده است. گروه آزمایش ده جلسه قصه درمانی (هر جلسه به مدت نود دقیقه) را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون اجرا شد. یافتهها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که قصه درمانی اثر معناداری در اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان (کل) و مؤلفههای آن از قبیل توجه مثبت مجدد، متمرکز بر برنامهریزی، بازنگری و ارزیابی مجدد به صورت مثبت، خود را مقصر دانستن، نشخوار فکری، تحت نظر قرار دادن، فاجعهآمیز تلقی کردن و مقصر دانستن دیگران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که قصه درمانی میتواند به بهبود اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان نابینا کمک کند.
Mostafaei Paydar N, ghasemzadeh S, arjmandnia A, mojaver S, mohammadifeizabadi A. Effectiveness of Therapeutic storytelling on social anxiety and Cognitive emotion regulation children with visual impairment. JOEC 2023; 23 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1677-fa.html
مصطفایی پایدار نعیمه، قاسم زاده سوگند، ارجمندنیا علی اکبر، مجاور شیزین، محمدی فیض آبادی عاطفه. اثربخشی قصهدرمانی بر اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان نابینا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :75-90