هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی بر اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان نابینا است. روش: این پژوهش از نوع روش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری مطالعه حاضر، شامل دانشآموزان مجتمع آموزشی نابینایان نرجس شهر تهران است. سی نفر از افراد واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (پانزده نفر) و گروه آزمایش (پانزده نفر) قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب اجتماعی لابیوتز و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج استفاده شده است. گروه آزمایش ده جلسه قصهدرمانی (هر جلسه به مدت نود دقیقه) را بهصورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون اجرا شد. یافتهها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که قصهدرمانی اثر معناداری در اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان (کل) و مؤلفههای آن از قبیل توجه مثبت مجدد، متمرکز بر برنامهریزی، بازنگری و ارزیابی دوباره بهصورت مثبت، خود را مقصر دانستن، نشخوار فکری، تحت نظر قراردادن، فاجعهآمیز تلقیکردن و مقصردانستن دیگران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است (01/0p≤).نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که قصهدرمانی میتواند به بهبود اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان نابینا کمک کند.
Mostafaei Paydar N, ghasemzadeh S, arjmandnia A, mojaver S, mohammadifeizabadi A. Effectiveness of Therapeutic Storytelling on Social Anxiety and Cognitive Emotion Regulation in Children with Visual Impairment. JOEC 2023; 23 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1677-fa.html
مصطفایی پایدار نعیمه، قاسم زاده سوگند، ارجمندنیا علی اکبر، مجاور شیزین، محمدی فیض آبادی عاطفه. اثربخشی قصهدرمانی بر اضطراب اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان نابینا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :75-90