[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 36-21 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلا‌به اختلال طیف اوتیسم
رقیه محمدی، دکتر محمد نریمانی، دکتر عباس ابوالقاسمی، دکتر سمیه تکلوی
استاد ممتاز، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی محقق اردبیلی
چکیده:   (947 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی و مقایسه مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان 7-12 ساله مرکز توان‌بخشی کودکان مبتلا‌به طیف اوتیسم با نیازهای ویژه شهر اردبیل در سال 97 بودند که 45 شرکت‌کننده به ‌صورت هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش دامنه اوتیسم (1999)،‌ مقیاس تجدیدنظر‌ شده هوش وکسلر کودکان (1969)، پرسشنامه سنجش مهارت‌های اجتماعی استون و همکاران (2010) و مقیاس فعالیت‌های روزمره زندگی وایزمن (2013)استفاده شد. علاوه بر برنامه‌های آموزشی مرکز، مداخله‌های دو گروه به ‌صورت انفرادی به مدت 20 جلسه 45 دقیقه‌ای و 2 بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل فقط برنامه معمول مرکز را دریافت کرد. داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس 21 و آزمون آماری اون، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون توکی تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌های ABA و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلا‌به اختلال طیف اوتیسم تأثیر داشته‌اند و همچنین مداخله ABA نسبت به نوروفیدبک در همه این متغیرها بیشتر از نوروفیدبک بوده است. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها تأییدی بر نقش مداخله‌های ABA و نوروفیدبک در درمان برخی مشکلات و مهارت‌های کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود.
واژه‌های کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، نوروفیدبک، مهارت‌های شناختی، اجتماعی، فعالیت‌های روزمره، اوتیسم
متن کامل [PDF 653 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/29 | پذیرش: 1399/5/28 | انتشار: 1399/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi R, narimani M, Abolghasemi A, Taklavi S. Effectiveness and Comparison of Intervention with Applied Behavioral Analysis (ABA) and Neurofeedback on the Promotion of Cognitive, Social, and Daily Living Activities in Children with Autistic Spectrum Disorders. JOEC. 2020; 20 (3) :36-21
URL: http://joec.ir/article-1-1191-fa.html

محمدی رقیه، نریمانی محمد، ابوالقاسمی عباس، تکلوی سمیه. مقایسه اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلا‌به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :36-21

URL: http://joec.ir/article-1-1191-fa.html



دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4312