1- روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل 2- استاد ممتاز، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی محقق اردبیلی 3- گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران. 4- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (3065 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی و مقایسه مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردیو نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان 7-12 سالهمرکز توانبخشی کودکان مبتلابه طیف اوتیسم با نیازهای ویژه شهر اردبیل در سال 97بودند که 45 شرکتکننده به صورت هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله تحلیل رفتار کاربردیو نوروفیدبک و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش دامنه اوتیسم (1999)، مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان (1969)، پرسشنامه سنجش مهارتهای اجتماعی استون و همکاران (2010) و مقیاس فعالیتهای روزمره زندگی وایزمن (2013)استفاده شد. علاوه بر برنامههای آموزشی مرکز، مداخلههای دو گروه به صورت انفرادی به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای و 2 بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل فقط برنامه معمول مرکز را دریافت کرد.دادهها با نرمافزار اس پی اس اس 21 و آزمون آماری اون، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلههای ABA و نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم تأثیر داشتهاند و همچنین مداخله ABA نسبت به نوروفیدبک در همه این متغیرها بیشتر از نوروفیدبک بوده است. نتیجهگیری: این یافتهها تأییدی بر نقش مداخلههای ABA و نوروفیدبک در درمان برخی مشکلات و مهارتهای کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود.
Mohammadi R, narimani M, Abolghasemi A, Taklavi S. Effectiveness and Comparison of Intervention with Applied Behavioral Analysis (ABA) and Neurofeedback on the Promotion of Cognitive, Social, and Daily Living Activities in Children with Autistic Spectrum Disorders. JOEC 2020; 20 (3) :36-21 URL: http://joec.ir/article-1-1191-fa.html
محمدی رقیه، نریمانی محمد، ابوالقاسمی عباس، تکلوی سمیه. مقایسه اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :36-21