[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 110-99 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری - شنیداری و توجه در دانش‌آموزان پسر با اختلال نارسانویسی
بختیار مسلمی، غلامرضا چلبیانلو، محمود طباطبایی
دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
چکیده:   (293 مشاهده)
هدف: نارسانویسی، یکی از مشکلات عصب روانشناختی است که منجر به افت تحصیل، اختلال در یادگیری و همچنین مشکلات روانشناختی در دانش‌آموزان می شود. این پژوهش به‌منظور بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری- شنیداری و توجه در دانش‌آموزان نارسانویس دوره ابتدایی انجام شده است. روش: در این مطالعه از روش آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 24 دانش‌آموز (7-12 ساله) مبتلا به نارسانویسی که به‌وسیله روانشناس و روانپزشک تأیید شده و سپس با مصاحبه بالینی بر‌اساس ملاک‌های تشخیصی DSM-V مبتلا به نارسانویسی تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. سپس این تعداد به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. آن‌گاه قبل و بعد از درمان به‌وسیله آزمون ان بک، آزمون نقص توجه کانرز و آزمون دیکته محقق ساخته ارزیابی شدند. گروه مداخله 15 جلسه به‌صورت یک روز در میان با شدت 5/1 میلی‌آمپر به مدت 20 دقیقه در ناحیه DLPFC تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش به کمک شاخص‌های مرکزی، میانگین و انحراف معیار و به‌کارگیری واریانس و همچنین با تحلیل کوواریانس نشان داد که میان ویژگی‌های کودکانی که تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) و کودکان گروه گواه تفاوت معناداری در حافظه کاری دیداری-شنیداری و توجه وجود دارد (05/0p). نتیجه‌گیری: تحریک آنُدی ناحیه پیش‌پیشانی خلفی- جانبی موجب بهبود توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری در عملکرد دیکته دانش‌آموزان نارسانویس شد.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی مغزی (tDCS)، قشر پیش‌پیشانی خلفی- جانبی (DLPFC)، نارسانویسی، حافظه کاری دیداری- شنیداری، توجه.
متن کامل [PDF 411 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1401/2/8 | انتشار: 1401/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moslemi B, Chalabianloo G, Tabatabaei M. The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Visual-Auditory Working Memory and Attention in Students with Dysgraphia. JOEC 2022; 22 (3) :99-110
URL: http://joec.ir/article-1-1479-fa.html

مسلمی بختیار، چلبیانلو غلامرضا، طباطبایی محمود. اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری - شنیداری و توجه در دانش‌آموزان پسر با اختلال نارسانویسی. فصلنامه كودكان استثنايي 1401; 22 (3) :110-99

URL: http://joec.ir/article-1-1479-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4549