1- دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. 2- دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. 3- دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز.
چکیده: (1641 مشاهده)
هدف: نارسانویسی، یکی از مشکلات عصب روانشناختی است که منجر به افت تحصیل، اختلال در یادگیری و همچنین مشکلات روانشناختی در دانشآموزان می شود. این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری- شنیداری و توجه در دانشآموزان نارسانویس دوره ابتدایی انجامشده است.روش:در این مطالعه از روش آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 24 دانشآموز (7-12 ساله) مبتلا به نارسانویسی که بهوسیله روانشناس و روانپزشک تأیید شده و سپس با مصاحبه بالینی براساس ملاکهای تشخیصی DSM-V مبتلا به نارسانویسی تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. سپس این تعداد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. آنگاه قبل و بعد از درمان بهوسیله آزمون ان بک، آزمون نقص توجه کانرز و آزمون دیکته محقق ساخته ارزیابی شدند. گروه مداخله 15 جلسه بهصورت یک روز در میان با شدت 5/1 میلیآمپر به مدت 20 دقیقه در ناحیه DLPFCتحت درمان تحریک الکتریکی مغزی قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش به کمک شاخصهای مرکزی، میانگین و انحراف معیار و بهکارگیری واریانس و همچنین با تحلیل کوواریانس نشان داد که میان ویژگیهای کودکانی که تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) و کودکان گروه گواه تفاوت معناداری در حافظه کاری دیداری-شنیداری و توجه وجود دارد (05/0p≤).نتیجهگیری: تحریک آنُدی ناحیه پیشپیشانی خلفی- جانبی موجب بهبود توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری در عملکرد دیکته دانشآموزان نارسانویس شد.
Moslemi B, Chalabianloo G, Tabatabaei M. The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Visual-Auditory Working Memory and Attention in Students with Dysgraphia. JOEC 2022; 22 (3) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1479-fa.html
مسلمی بختیار، چلبیانلو غلامرضا، طباطبایی محمود. اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری - شنیداری و توجه در دانشآموزان پسر با اختلال نارسانویسی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :99-110