هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی برنامه مشارکت خانه-مدرسه بر پیوند با مدرسه و تعامل با همسالان در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص-توجه و بیشفعالی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی مادران، معلمان و دانش آموزان پسر دارای اختلال نقصتوجه/بیش فعالی پایهی پنجم و ششم ابتدایی مدارس ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 1401ــ1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر از این دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مقیاسهای پیوند با مدرسه (SBQ) و تعامل با همسالان(IPR) برای جمعآوری داده ها در پیش و پسآزمون استفاده شد. برنامه آموزشی مشارکت خانه- مدرسه در نه جلسه آموزشی برای مادران و معلمان برگزار شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-16 انجام شد و یافتهها نشان داد که نمرات آزمودنی ها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت، یعنی در روابط با همسالان و پیوند با مدرسه در گروه آزمایش تغییر معناداری تحت تأثیر مداخله برنامه مشارکت خانه- مدرسه به وجود آمده بود(05/0>p). نتیجهگیری: بهواسطه اثربخش بودن برنامه آموزشی مشارکت خانه-مدرسه، طراحی و اجرای این برنامه برای سایر گروههای نارسایی های تحولی، معلمان و والدین آنها پیشنهاد میشود.
The Effectiveness of Home-School Collaboration on School Bonding and Peer Relation Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2024; 23 (4) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1649-fa.html
نعمتی شهروز، برومند زاده نیلوفر، بدری گرگری رحیم. اثربخشی مشارکت خانه-مدرسه بر پیوند با مدرسه و تعامل با همسالان دانشآموزان دارای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :17-30