هدف: اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای وجوه تشابه و تمایز زیادی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد تشخیص این دو اختلال بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسهای بوده است. به شیوه نمونهگیری در دسترس، 400 نفر از دانشآموزان 7 تا 12 ساله از یازده مدرسه شهر اصفهان انتخاب شده بر اساس نقطه برش پرسشنامه علائم مرضی کودکان (اسپرافکین، لانی و گادو، 1994) بعد از حذف پرسشنامههای فاقد ملاک تشخیص، 41 نفر واجد اختلال نافرمانی مقابلهای و 19 نفر واجد اختلال سلوک تشخیص داده شدند. پرسشنامه همدلی (آیونگ و همکاران، 2009) و آزمون بازشناسی هیجانی چهره (اکمن و فرایزن، 1976) بر این تعداد اجرا شد. یافتهها: یافتههای پژوهشی حاکی از آن بود که بین بازشناسی هیجانی چهره در دو شاخص ترس و تنفر بین گروه اختلال سلوک و نافرمانی مقابلهای تفاوت معناداری هست (05/0P<). همدلی و سایر شاخصهای بازشناسی هیجانی چهره در افراد با اختلال سلوک و افراد با اختلال نافرمانی مقابلهای تفاوت معناداری را نشان نداده است. نتیجهگیری: به نظر میآید که در بازشناسی هیجانی برخی خُلقها در چهره دیگران، تفاوتهایی بین افراد مبتلا به این دو اختلال وجود دارد که ممکن است در مشکلات ارتباطی این کودکان با اطرافیان خود نقش داشته باشد.
Khani R, Haghayegh S A. The Comparison of Empathy and Emotional Facial Recognition among Children Diagnosed with Conduct Disorder and Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2019; 18 (4) :117-128 URL: http://joec.ir/article-1-893-fa.html
خانی رضوان، حقایق سید عباس. مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (4) :117-128