1- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز 3- دانشگاه الزهرا
چکیده: (4603 مشاهده)
هدف: هدف از این مقاله، مطالعه و بررسی فرایند آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانشآموزان با نیازهای ویژه (آسیب شنوایی، آسیب بینایی، طیف اتیسم، ناتوانی هوشی، ناتوانی ویژۀ یادگیری، مشکلات ارتباطی-زبانی، اختلالات رفتاری هیجانی، معلولیت جسمی-حرکتی، و چندمعلولیتی) و ارائۀ راهبردهایی برای تسهیل و تسریع این فرایند است. روش: در پژوهش حاضر،با روش توصیفی– تحلیلی و جستجو در منابع اینترنتی موجود در گوگل پژوهشگر، پرتال جامع علوم انسانی، و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، متون و مقالههای مرتبط از سالهای 1964 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفت. سپس، منابع مرور، تحلیل، و مقولهبندی شدند. یافتهها و نتیجهگیری: برای هر گروه از این دانشآموزان، راهبردها و روشهای خاصی برای آموزش زبان خارجی وجود دارد. برای نمونه میتوان به استفاده از رویکرد دیداری برای آموزش واژه (برای گروه آسیبدیده شنوایی)، استفاده از متن چاپی یا خط بریل انگلیسی (برای گروه آسیبدیده بینایی)، تکرار فعالیتها (برای گروه طیف اتیسم)، استفاده از رویکردهای ارتباطی، واژهمحور، و پاسخ فیزیکی کامل (برای دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی)، استفاده از روش چندحسی و روش آگاهی واجی (برای دانشآموزان دارای ناتوانی ویژۀ یادگیری)، استفاده از تکنیکهای گفتاردرمانی و تعدیل محتوای آموزشی (برای دانشآموزان دارای مشکلات ارتباطی-زبانی)، استفاده از برنامههای مداخلهای رفتاری در کلاس همزمان با برنامههای آموزش زبان (برای دانشآموزان دارای اختلال رفتاری-هیجانی)، تسهیل دسترسی به تجهیزات آموزشی (برای دانشآموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی)، و تأکید بر ارتباط کلی و تواناییهای سازشی (برای دانشآموزان چندمعلولیتی) اشاره کرد. برنامه آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایران باید متناسب با تواناییهای آنها طراحی شود. در نتیجه، متناسبسازی، بومیسازی، و ارائۀ حمایتهای آموزشی ضروری است.
Ramezani A, Mihandoust P, Mohamadzadeh S. Teaching English as a Foreign Language to Students with Special Needs: A Review Study. JOEC 2018; 18 (1) :119-138 URL: http://joec.ir/article-1-846-fa.html
رمضانی احمد، میهن دوست پیوند، محمد زاده شیرین. آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانش-آموزان با نیازهای ویژه: مطالعهای مروری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :119-138