1- دانشگاه آزاد اسلامی تهران 2- پژوهشکده علوم شناختی 3- دانشگاه آزادعلوم و تحقیقات 4- دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
چکیده: (3329 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نظمجویی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 12 تا 14 سال دچار اختلال ADHD بود. روش: پژوهش حاضر شبه تجربی با گروههای آزمایش، گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 164 دانشآموز پسر 12 تا 14 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر بود. ابتدا مصاحبه بالینی ساختار یافته انجام و سپس مقیاس درجهبندی اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالان کانرز (1999) و مقیاس سازگاری دانش آموزان (سینها و سینگ، 1380) گرفته شد که پس از تجزیه و تحلیل دادهها 30 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کاربندی شدند. افراد گروه آزمایش مداخله 8 جلسهای را بهصورت گروهی دریافت و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش و پس از گذشت 2 ماهه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در نشانههای نقصتوجه/بیشفعالی (14/17=F، 001/0=P)، سازگاری کل (55/11=F، 001/0=P)، سازگاری عاطفی (54/24=F، 001/0=P)، سازگاری اجتماعی (24/17=F، 001/0=P) و سازگاری تحصیلی (66/23=F، 001/0=P) در مرحله پسآزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش گروهی نظمبخشی هیجانی، علاوه بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی؛ از میزان نشانگاه نقصتوجه/بیشفعالی میکاهد. لذا نهادهای خانواده، تربیتی، آموزشوپرورش و مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهرهمند شوند
bagheri S, aghaziyarati A, rostami M, hoshi N. The effectiveness of emotional regulation on compatibility emotional, social and academic boys 12 to 14 years with ADHD disorder. JOEC 2019; 18 (4) :67-76 URL: http://joec.ir/article-1-828-fa.html
باقری سارا، آقازیارتی علی، رستمی مهدی، هوشی نگین. اثربخشی آموزش نظمجویی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 12 تا 14 سال دچار اختلال ADHD. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (4) :67-76