1- دانشگاه آزاد گرگان 2- گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان 3- مرکز تحقیقات روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- گروه آموزشی کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران 5- گروه روانپزشکی ، مرکز تحقیقات سایکوز، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (4377 مشاهده)
هدف: در این پژوهش اثربخشی تنظیم هیجان در درمان علائم اختلال کمتوجهی-بیشفعالی بررسی شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پژوهشی پیشآزمون-پسآزمون بود.که با بهره گیری از نمونه گیری در دسترس 30 نفراز کودکان 7 تا 14 ساله دارای اختلال کمتوجهی-بیشفعالی مراجعه کننده به کلینیک خصوصی روانپزشکی کودکان در شهر تهران بعد از تشخیص فوق تخصص روانپزشکی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) و آزمون بررسی عملکرد دیداری. شرایط ورود در این پژوهش داشتن بهره هوشی بالاتر از 90 ، داشتن اختلال کمتوجهی-بیشفعالی و ملاک خروج داشتن اختلال طیف اتیسم و عدم مصرف ریتالین در زمان مداخله بود که بدین منظور از تمام کودکان تست ریون و پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) بهعمل آمد. آزمون عملکرد دیداری و شنیداری قبل و پس از مداخله انجام شد و آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش ارایه شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون استنباطی تی برای گروههای همبسته استفاده شد. یافتهها: میانگینهای مربـوط به خردهمقیاسهای توجه (گوش به زنگی دیداری و تمرکز دیداری و سرعت عمل دیداری) و مقیاسهای مربوط به حیطههای بازداری (بازداری پاسخ شنیداری ودیداری، ثبات پاسخ شنیداری و دیداری و مداومت دیداری) پس از مداخله درمانی بیشتر از پیشآزمون بود، ولی تفاوت معنیدارنبود. نتیجهگیری: یافتههای این پـژوهش، نشان داد که تنظیم هیجان باعث افزایش توجه در حیطه دیداری و بازداری پاسخ (شنیداری ودیداری) در افـراد دارای نقصتوجه- بیشفعالی گردید.علی ارغم افزایش میانگین ها اما این تفاوت معنادارنمی باشد.
Farokhzadi F, Khaje Vandkhosli A, Mohamadi M, AkbarFahimi M, Ali Beigi N. Efficacy of emotional regulation over attention deficit / hyperactivity disorder In 7-14 years old Children. JOEC 2019; 18 (4) :101-116 URL: http://joec.ir/article-1-779-fa.html
فرخزادی فریده، خواجوند خوشلی افسانه، محمدی محمدرضا، اکبرفهیمی ملاحت، علی بیگی ندا. بررسی اثر بخشی کنترل تنظیم هیجان بر علائم کمتوجهی، بیش فعالی در کودکان7-14 ساله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (4) :101-116