[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 116-101 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی کنترل تنظیم هیجان بر علائم کم‌توجهی، بیش فعالی در کودکان7-14 ساله
فریده فرخزادی1 ، افسانه خواجوند خوشلی* 2، محمدرضا محمدی3 ، ملاحت اکبرفهیمی4 ، ندا علی بیگی5
1- دانشگاه آزاد گرگان
2- گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان
3- مرکز تحقیقات روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- گروه آموزشی کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
5- گروه روانپزشکی ، مرکز تحقیقات سایکوز، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4377 مشاهده)
هدف: در این پژوهش اثربخشی تنظیم هیجان در درمان علائم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بررسی شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پژوهشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود.که با بهره گیری از نمونه گیری در دسترس 30 نفراز کودکان 7 تا 14 ساله دارای اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مراجعه کننده به کلینیک خصوصی روان‌پزشکی کودکان در شهر تهران  بعد از تشخیص فوق تخصص روان‌پزشکی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) و آزمون بررسی عملکرد دیداری. شرایط ورود در این پژوهش داشتن بهره هوشی بالاتر از 90 ، داشتن اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و ملاک خروج داشتن اختلال طیف اتیسم و عدم مصرف ریتالین در زمان مداخله بود که بدین منظور از تمام کودکان تست ریون و پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) به‌عمل آمد. آزمون عملکرد دیداری و شنیداری قبل و پس از مداخله انجام شد و آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش ارایه شد. برای تحلیل داده‏ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون استنباطی تی برای گروه‌های همبسته استفاده شد. یافته‌ها: میانگین‌های مربـوط به خرده‌مقیاس‌های توجه (گوش به زنگی دیداری و تمرکز دیداری و سرعت عمل دیداری) و مقیاس‌های مربوط به حیطه‌های بازداری (بازداری پاسخ شنیداری ودیداری، ثبات پاسخ شنیداری و دیداری و مداومت دیداری) پس از مداخله درمانی بیشتر از پیش‌آزمون بود، ولی تفاوت معنی‌دارنبود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پـژوهش، نشان داد که تنظیم هیجان باعث افزایش توجه در حیطه دیداری و بازداری پاسخ (شنیداری ودیداری) در افـراد دارای نقص‌توجه- بیش‌فعالی گردید.علی ارغم افزایش میانگین ها اما این تفاوت معنادارنمی باشد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه: کم‌توجهی–بیش‌فعالی، تنظیم هیجان.
متن کامل [PDF 238 kb]   (3558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1397/9/18 | انتشار: 1397/12/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farokhzadi F, Khaje Vandkhosli A, Mohamadi M, AkbarFahimi M, Ali Beigi N. Efficacy of emotional regulation over attention deficit / hyperactivity disorder In 7-14 years old Children. JOEC 2019; 18 (4) :101-116
URL: http://joec.ir/article-1-779-fa.html

فرخزادی فریده، خواجوند خوشلی افسانه، محمدی محمدرضا، اکبرفهیمی ملاحت، علی بیگی ندا. بررسی اثر بخشی کنترل تنظیم هیجان بر علائم کم‌توجهی، بیش فعالی در کودکان7-14 ساله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (4) :101-116

URL: http://joec.ir/article-1-779-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660