1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. 2- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 3- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (823 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز tDCS بر حافظهکاری و سطح خواندن دانشآموزان بااختلال یادگیری خاص خواندن است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی جامعه آماری تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی با ناتوانی یادگیری خواندن شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد 20 نفر شامل 6 پسر و 14 دختر در پایه تحصیلی اول و دوم به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنیها در دو گروه 10 نفره آزمایش و شم، به مدت 10جلسه و هر جلسه به مدت20 دقیقه، الکترود آند بر ناحیه DLPFCو الکترود کاتد بر شانه سمت مخالف قرار گرفت، به منظور بررسی اثر تحریک الکتریکی، گروه آزمایش در معرض تحریک قرار گرفت.یافتهها: تمامی آزمودنیها در پیش از اعمال مداخله و پس از مداخله به وسیله آزمونهای نرمافزاریbackN-و آزمون نارساخوانی نما ارزیابی قرار شدند. نتایج تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که اعمال tDCS موجب بهبودی حافظهکاری و سطح خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن میشود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد که برنامه مداخله tDCSسبب افزایش تحریکپذیری قشری شبکهای از نواحی مغزی (که در کارکردهای اجرایی نقش مهمی ایفا میکنند) میشود و قابلیتهای نهفتهای را در بهبود و توانبخشی کودکان با اختلال یادگیری خاص خواندن دارند.
rooholamini S, soleymani M, vaghef L. Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Working Memory and Reading Level in Students with Specific Learning Disorder (Dyslexia). JOEC 2023; 23 (2) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-768-fa.html
روح الامینی شکوفه، سلیمانی مهران، واقف لادن. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (tDCS) بر حافظهکاری و سطح خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :105-118