[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز (tDCS) بر حافظه‌کاری و سطح خواندن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن
شکوفه روح الامینی 1، مهران سلیمانی2 ، لادن واقف3
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (823 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز tDCS بر حافظه­کاری و سطح خواندن دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی جامعه آماری تمامی دانش­آموزان مقطع ابتدایی با ناتوانی یادگیری خواندن شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد 20 نفر شامل 6 پسر و 14 دختر در پایه تحصیلی اول و دوم به صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنی‌ها در دو گروه 10 نفره آزمایش و شم، به مدت 10جلسه و هر جلسه به مدت20 دقیقه، الکترود آند بر ناحیه DLPFC  و الکترود کاتد بر شانه سمت مخالف قرار گرفت، به منظور بررسی اثر تحریک الکتریکی، گروه آزمایش در معرض تحریک قرار گرفت.یافته‌ها: تمامی آزمودنی‌ها در پیش از اعمال مداخله و پس از مداخله به وسیله آزمون­های نرم­افزاریback N- و آزمون نارساخوانی نما ارزیابی قرار شدند. نتایج تحلیل داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که اعمال tDCS موجب بهبودی حافظه­کاری و سطح خواندن دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن می­شود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می­دهد که برنامه مداخله tDCS سبب افزایش تحریک­پذیری قشری شبکه­ای از نواحی مغزی (که در کارکردهای اجرایی نقش مهمی ایفا می­کنند) می­شود و قابلیت­های نهفته­ای را در بهبود و توانبخشی کودکان با اختلال یادگیری خاص خواندن دارند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ای مغز tDCS، حافظه­کاری، سطح خواندن، اختلال یادگیری خاص خواندن
متن کامل [PDF 714 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1402/2/18 | انتشار: 1402/5/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rooholamini S, soleymani M, vaghef L. Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Working Memory and Reading Level in Students with Specific Learning Disorder (Dyslexia). JOEC 2023; 23 (2) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-768-fa.html

روح الامینی شکوفه، سلیمانی مهران، واقف لادن. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز (tDCS) بر حافظه‌کاری و سطح خواندن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :105-118

URL: http://joec.ir/article-1-768-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660