1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
چکیده: (4237 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرمافزار شناختیکاپیتان لاگ بر ادارک دیداری–فضایی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری بود. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395 به مراکز آموزشی و توانبخشی دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آنها به روش در دسترس 24 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره (کنترل و آزمایش) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش در طی دوازده جلسه تحت آموزش نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از آزمون هوشی تهران-استنفورد بینه برای اندازهگیری ادراک دیداری فضایی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها: دادههای پژوهش از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد کهتأثیر اجرای نرم افزار شناختیکاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری 1/81 درصد (01/0>p)، بر ادراک دیداری-فضایی کلامی 8/59 درصد (01/0>p) و بر حافظه ادراک دیداری-فضایی غیرکلامی 7/36 درصد (01/0>p) بوده است.بحث ونتیجه گیری: با توجه به مزایای نرمافزار کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانشآموزان پیشنهاد میشود که استفاده از این نرم افزار به معلمان دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری آموزش داده شود.
royatvand ghiasvand N, Amiri Majd M. Effectiveness of Captain's Log Cognitive Software on Visual-Spatial Perception of Students with Specific Learning Disorders. JOEC 2019; 19 (1) :5-14 URL: http://joec.ir/article-1-749-fa.html