1- دانشگاه تهران 2- علوم تحقیقات تهران 3- دانشگاه آزاد واحد مرودشت
چکیده: (3301 مشاهده)
هدف: رفتارهای پرخاشگرانه، مشکلی متداول در میان کودکان دارای کمتوان ذهنی است. یکی از روشهای پیشنهاد شده، جهت درمان آن، هنر درمانی است. هدف این پژوهش بررسی مداخلات نقاشی انگیزشی بر رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی در مقطع ابتدایی بود. روش: 26 نفر از دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی در مقطع ابتدایی، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. برای گردآوریدادهها از پرسشنامه پرخاشگری کودکان کمتوان ذهنی (B. D. GH) فرم معلم استفاده گردید. پرسشنامه پرخاشگری در توسط معلمان تکمیل گردید. دانش آموزان به تصادف به دو گروه آزمایش (13نفر) وکنترل (13نفر) تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه متوالی، آموزش نقاشی انگیزشی را دریافت کردند. دادههای حاصل از اجرای پیش آزمون و پسآزمون با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پس آزمون پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). نتیجهگیری: نقاشی انگیزشی درکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان پسر کمتوان ذهنی مؤثر است. این گروه از دانشآموزان فرصت مییابند تا عواطف، احساسات و هیجانات متراکم شده و فشارهای روانی حاصل از این احساسات را از طریق نقاشی و به صورتی جامعه پسند نشان دهند، بنابراین کمتر پرخاشگری نشان میدهند. از این رو، نقاشی انگیزشی میتواند به عنوان یکی از مداخلات درمانیمؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی مورد استفاده قرار گیرد.
Ghasemzadeh S, amini S, noruzi R. Effect of Motivational Painting Training on Aggressive Behavior of Students with Intellctual Disability. JOEC 2020; 20 (1) :45-56 URL: http://joec.ir/article-1-688-fa.html
قاسم زاده سوگند، امینی سحر، نوروزی راضیه. تأثیر آموزش نقاشی انگیزشی بر رفتار پرخاشگرانه دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :45-56