[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 32-19 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در پیش‌بینی مشکلات درونی‌سازی و ‌برونی‌سازی کودکان
سهیلا شفیعی 1، هادی هاشمی رزینی1 ، مهناز شاهقلیان1
1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (4701 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در تشخیص مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شدۀ کودکان بود. روش: در قالب یک طرح همبستگی، 120 دانش­آموز ابتدایی 11 و 12 ساله (67 دانش‌آموز پسر و 53 دانش‌آموز دختر)، از طریق روش نمونه­گیری خوشه‌ای از 9 مدرسۀ مناطق 1، 9 و 18 شهر تهران انتخاب شدند. در مرحلۀ بعد، 69 کودک با مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی به­ وسیلۀ سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) شناسایی شده و در تحلیل نهایی در دو گروه خالص درونی‌سازی (20نفر) و برونی‌سازی (20نفر) قرار گرفتند. همچنین، پرسشنامۀ تعامل والد-کودک و نیم‌رخ پردازش حسی تکمیل شد. برای تحلیل نتایج از تابع تشخیص استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که جستجوی حسی، قوی‌ترین رابطه را با تابع حاضر داشت و توانست گروه برونی‌سازی را از گروه درونی­سازی متمایز کند، اما قدرت تمایزگذاری سه متغیر دیگر (به ترتیب شامل حساسیت حسی، اجتناب حسی، و تعارض در رابطۀ والد-کودک) ضعیف‌تر بود. به‌عبارتی، جستجوی حسی، سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات برونی‌سازی، و سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات درونی­سازی نیز به ترتیب حساسیت حسی و اجتناب حسی بود. همچنین، کودکان دارای اختلالات برونی­سازی، تعارض بیشتری در رابطه با والد داشتند. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش می‌توان گفت تمرکز درمان روی الگوی پردازش حسی کودکان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی، آموزش والدین دربارۀ این‌گونه تفاوت‌های فردی، همچنین افزایش تعامل مثبت و آموزش حل تعارض به والدین در کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان مؤثر است.
 
واژه‌های کلیدی: تعامل والد-کودک، پردازش حسی، مشکلات درونی‌سازی‌، مشکلات برونی‌سازی، کودکان‌.
متن کامل [PDF 231 kb]   (3073 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/15 | پذیرش: 1397/1/24 | انتشار: 1397/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafiee S, Hashemirazini H, Shahgholian M. The Role of Parent-Child Interaction and Sensory Processing Pattern in Predicting Children's Internalizing and Externalizing Problems. JOEC 2018; 18 (1) :19-32
URL: http://joec.ir/article-1-603-fa.html

شفیعی سهیلا، هاشمی رزینی هادی، شاهقلیان مهناز. نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در پیش‌بینی مشکلات درونی‌سازی و ‌برونی‌سازی کودکان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :19-32

URL: http://joec.ir/article-1-603-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645