هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در تشخیص مشکلات درونیسازی و برونیسازیشدۀ کودکان بود. روش: در قالب یک طرح همبستگی، 120 دانشآموز ابتدایی 11 و 12 ساله (67 دانشآموز پسر و 53 دانشآموز دختر)، از طریق روش نمونهگیری خوشهای از 9 مدرسۀ مناطق 1، 9 و 18 شهر تهران انتخاب شدند. در مرحلۀ بعد، 69 کودک با مشکلات درونیسازی و برونیسازی به وسیلۀ سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) شناسایی شده و در تحلیل نهایی در دو گروه خالص درونیسازی (20نفر) و برونیسازی (20نفر) قرار گرفتند. همچنین، پرسشنامۀ تعامل والد-کودک و نیمرخ پردازش حسی تکمیل شد. برای تحلیل نتایج از تابع تشخیص استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که جستجوی حسی، قویترین رابطه را با تابع حاضر داشت و توانست گروه برونیسازی را از گروه درونیسازی متمایز کند، اما قدرت تمایزگذاری سه متغیر دیگر (به ترتیب شامل حساسیت حسی، اجتناب حسی، و تعارض در رابطۀ والد-کودک) ضعیفتر بود. بهعبارتی، جستجوی حسی، سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات برونیسازی، و سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات درونیسازی نیز به ترتیب حساسیت حسی و اجتناب حسی بود. همچنین، کودکان دارای اختلالات برونیسازی، تعارض بیشتری در رابطه با والد داشتند. نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش میتوان گفت تمرکز درمان روی الگوی پردازش حسی کودکان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی، آموزش والدین دربارۀ اینگونه تفاوتهای فردی، همچنین افزایش تعامل مثبت و آموزش حل تعارض به والدین در کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان مؤثر است.
shafiee S, Hashemirazini H, Shahgholian M. The Role of Parent-Child Interaction and Sensory Processing Pattern in Predicting Children's Internalizing and Externalizing Problems. JOEC 2018; 18 (1) :19-32 URL: http://joec.ir/article-1-603-fa.html
شفیعی سهیلا، هاشمی رزینی هادی، شاهقلیان مهناز. نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در پیشبینی مشکلات درونیسازی و برونیسازی کودکان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :19-32