انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD- P:3 برای کودکان فارسیزبان تهرانی (بخش اول)
|
سعید حسنزاده*1 ، اصغر مینایی1  |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (4657 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون رشد زبان، روی نمونهای با حجم 1235 نفر (626 پسر و 609 دختر) از کودکان 0-4 (سال تمام) تا 11-8 (8 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونهبرداری چند مرحلهای انتخاب شدند، اجرا گردید. این آزمون مشتمل بر 9 خرده آزمون (6 خرده آزمون اصلی و 3 خرده آزمون تکمیلی) است. علاوه بر این، از ترکیب نمرات خرده آزمونهای اصلی، 6 نمره مرکب نیز به دست میآید. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون ابتدا دستورالعمل اجرایی و گویه های آزمون به زبان فارسی ترجمه شد. آنگاه با توجه به ویژگیهای نحو، معنی شناختی و واج شناختی زبان فارسی و با مدنظر قرار دادن مبانی نظری آزمون، بسیاری از گویهها مجدداً طراحی گردید. با اجرای مراحل پیش تجربی و تجربی و تجزیه و تحلیل دادهها بر پایه مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده آزمونها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده آزمونها و ترکیبها با استفاده از روش آزمون بازآزمون به دست آمد. ضرایب آلفا برای ترکیبها (نمرات مرکب) با استفاده از فرمول گیلفورد که برای برآورد آلفای نمرات مرکب طراحی شده است، به دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده آزمونها و ترکیبها با استفاده از روشهای مناسب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارتهای زبانی کودکان فارسی زبان تهران به دست میدهد. |
|
واژههای کلیدی: هنجاریابی، زبان دریافتی، زبان بیانی، اعتباریابی، رواسازی |
|
متن کامل [PDF 368 kb]
(1116 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|