[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 38-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی از برنامه‌های آموزش و پرورش دانش‌آموزان دارای اختلالات رفتاری
سیمین بشارود*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (3773 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی برنامه‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان دارای اختلالات رفتاری در مراکزی که به نحوی در آموزش و پرورش این دانش‌آموزان سهم دارند، انجام شده است. این مراکز شامل مدارس ویژه اختلالات رفتاری، مراکزی تحت عنوان اتاق‌های مرجع و کلاس‌های آموزشی مستقر در بخش‌های روانپزشکی اطفال بیمارستان‌ها هستند. به همین منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه با کارکنان آموزشی مراکز مذکور اطلاعات لازم در ارتباط با 4 شاخص مورد ارزشیابی جمع‌آوری گردید. این شاخص‌ها عبارت بودند از : 1- فرآیند ارجاع و تشخیص، 2- امکانات، 3- خدمات و برنامه‌های آموزشی و پرورشی و 4- وضعیت حرفه‌ای کارکنان آموزشی. اهم نتایج به دست آمده در ارتباط با هر یک از شاخص‌های مذکور به شرح زیر است: فرایند تشخیص‌گذاری به دلیل کمبود ابزارهای تشخیصی معتبر و عدم حضور متخصصین مجرب در ارتباط با دانش‌آموزان مدارس ویژه اختلالات رفتاری و دانش‌آموزان ارجاعی به اتاق‌های مرجع به خوبی طی نمی‌شود، در حالی که این فرایند در بیمارستان‌ها به نحو مطلوب‌تر و با دقت بیشتر انجام می‌شود. مکان‌های اختصاص یافته به کلاس‌های درس، فعالیت‌های مشاوره ای و روان‌شناختی و مواد و وسایل آموزشی و کمک‌ آموزشی در هیچ یک از مراکز مناسب و کافی ارزیابی نشده‌اند. ارائه خدمات توان‌بخشی در کلیه مراکز ناکافی گزارش شده است. بیش از دو سوم کارکنان آموزشی، اطلاعات خود را در زمینه‌های روش‌های اصلاح و تغییر رفتار، شناخت انواع اختلالات رفتاری و روش‌های تدریس ناکافی دانسته‌اند. این یافته‌ها ضرورت تجدیدنظر و انجام اصلاحات لازم در برنامه‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان دارای اختلالات رفتاری را مورد تأکید قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی آموزشی، برنامه‌های آموزشی، اختلالات رفتاری
متن کامل [PDF 636 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/9/6 | پذیرش: 1382/3/21 | انتشار: 1382/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beshavard S. valuation of Educational Programs for the Students with Behavioral Disorders. JOEC 2003; 3 (1) :13-38
URL: http://joec.ir/article-1-463-fa.html

بشارود سیمین. ارزشیابی از برنامه‌های آموزش و پرورش دانش‌آموزان دارای اختلالات رفتاری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1382; 3 (1) :13-38

URL: http://joec.ir/article-1-463-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660