[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 12-3 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران
سید مصطفی نچواک* 1، منصور رضایی2
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (3737 مشاهده)
به منظور بررسی رابطه فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی 7 تا 18 ساله، نتایج آزمایش‌های بیوشیمیایی و هماتولوژیکی نمونه خون 49 نفر از این دانش‌آموزان شامل آهن سرم  (SI)، ظرفیت تام پیوستگی آهن (TIBC)، درصد اشباع ترانسفرین (Tsat)، فریتین و معدل تحصیلی آنها بررسی گردید. همبستگی معنی‌داری بین معدل نیمسال اول دانش‌آموزان با آهن سرم (P=0.02) و درصد اشباع ترانسفرین (P=0.05) وجود داشت. براساس معیارهای ارائه شده در Tietz برای سه شاخص خونی آهن سرم، درصد اشباع ترانسفرین و فریتین، دانش‌آموزان به دو دسته مبتلا به فقر آهن و سالم تقسیم شدند. آن گاه میانگین معدل نیمسال اول هر گروه با یکدیگر مقایسه گردید، که تنها در مورد آهن سرم معنی‌دار بود (33/2±82/15 در مقابل 86/1±68/17 ، 03/0=P). میانگین نمره معدل نیمسال دوم دانش‌آموزانی که از نظر شاخص فریتین سرم در آستانه ابتلا به کم‌خونی فقر آهن قرار داشتند و مکمل  آهن دریافت کرده بودند، نسبت به معدل نیمسال اول آنها و در مقایسه با دانش‌آموزانی که از نظر این شاخص سالم تشخیص داده شده بودند، بیش از 5/3 برابر افزایش نشان داد. آزمون آماری t همبسته متوسط اختلاف بین معدل تحصیلی قبل و بعد از استفاده از مکمل‌ را معنی‌دار نشان داد (005/0=P).
 
واژه‌های کلیدی: فقر آهن، پیشرفت تحصیلی، کم‌توان ذهنی، آهن سرم، اشباع ترانسفرین، فریتین
متن کامل [PDF 233 kb]   (800 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/11/26 | پذیرش: 1382/3/25 | انتشار: 1382/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nachvak S M, Rezaie M. The Relation between Iron Deficiency and School Achievement in Mentially Retarded Children in Tehran. JOEC 2003; 3 (1) :3-12
URL: http://joec.ir/article-1-462-fa.html

نچواک سید مصطفی، رضایی منصور. ارتباط فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1382; 3 (1) :3-12

URL: http://joec.ir/article-1-462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660