1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده: (3737 مشاهده)
به منظور بررسی رابطه فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی 7 تا 18 ساله، نتایج آزمایشهای بیوشیمیایی و هماتولوژیکی نمونه خون 49 نفر از این دانشآموزان شامل آهن سرم (SI)، ظرفیت تام پیوستگی آهن (TIBC)، درصد اشباع ترانسفرین (Tsat)، فریتین و معدل تحصیلی آنها بررسی گردید. همبستگی معنیداری بین معدل نیمسال اول دانشآموزان با آهن سرم (P=0.02) و درصد اشباع ترانسفرین (P=0.05) وجود داشت. براساس معیارهای ارائه شده در Tietz برای سه شاخص خونی آهن سرم، درصد اشباع ترانسفرین و فریتین، دانشآموزان به دو دسته مبتلا به فقر آهن و سالم تقسیم شدند. آن گاه میانگین معدل نیمسال اول هر گروه با یکدیگر مقایسه گردید، که تنها در مورد آهن سرم معنیدار بود (33/2±82/15 در مقابل 86/1±68/17 ، 03/0=P). میانگین نمره معدل نیمسال دوم دانشآموزانی که از نظر شاخص فریتین سرم در آستانه ابتلا به کمخونی فقر آهن قرار داشتند و مکمل آهن دریافت کرده بودند، نسبت به معدل نیمسال اول آنها و در مقایسه با دانشآموزانی که از نظر این شاخص سالم تشخیص داده شده بودند، بیش از 5/3 برابر افزایش نشان داد. آزمون آماری t همبسته متوسط اختلاف بین معدل تحصیلی قبل و بعد از استفاده از مکمل را معنیدار نشان داد (005/0=P).
Nachvak S M, Rezaie M. The Relation between Iron Deficiency and School Achievement in Mentially Retarded Children in Tehran. JOEC 2003; 3 (1) :3-12 URL: http://joec.ir/article-1-462-fa.html
نچواک سید مصطفی، رضایی منصور. ارتباط فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1382; 3 (1) :3-12