1- دانشگاه ارومیه 2- دانشگاه بوعلی 3- دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه
چکیده: (4169 مشاهده)
هدف:هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات برایتونیک بر مهارت حرکتی کودکان کم توان هوشی آموزشپذیر بود. روش: در این مطالعۀ نیمه آزمایشی از بین دانشآموزان پسر کمتوان هوشی آموزشپذیر که دارای سن تقویمی 7 تا 10 سال و فاقد هر نوع بیماری خاص و محدودیت حرکتی بودند، 30 نفر انتخاب شدند. پس از همتاسازی براساس سن، قد و وزن، بهصورت تصادفی در دو گروه همسان کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. برنامۀ تمرین برایتونیک به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسۀ 60 دقیقه ای انجام گرفت. در پیش آزمون و پس آزمون برای ارزیابی مهارت حرکتی آزمودنیها، از آزمون اولریخ استفاده شد. یافتهها: نتایجنشان داد در پیش آزمون تفاوت معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمایش وجود ندارد، درحالیکه در گروه آزمایش از نمرات پیش آزمون تا پس آزمون تفاوت معنادار مشاهده شد. درواقع، تأثیر تمرین برایتونیک بر مهارت حرکتی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، بهنظر می رسد تمرینات برایتونیک بتواند در رشد حرکتی کودکان کم توان هوشی کمک کننده باشد.
Dehghanizade J, rahmati arani M, Heydari M. The Effect of Braitonic Exercise on the Motor Skills of Educable Children with Intellectual Disability . JOEC 2018; 18 (1) :85-96 URL: http://joec.ir/article-1-440-fa.html
دهقانی زاده جلال، رحمتی آرانی مسعود، حیدری ماندانا. تأثیر یک دوره تمرینات برای تونیک بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان کمتوان هوشی آموزشپذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :85-96