هدف: بررسی تأثیر نرم افزار کمک آموزشی رایانهای طراحی شده (حساب یار) برای آموزش شمارش، جمع و تفریق دانشآموزان با نارسایی یادگیری خاص در حساب بوده است. روش: با بهرهگیری از روش شبه آزمایشی، تعداد 20 دانشآموز7-8 ساله دچار این اختلال از بین جامعه آماری این دانشآموزان در شهر تهران پس از انتخاب و همتاسازی بهصورت تصادفی در طرح پیشآزمون – پس آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل، تقسیم شدند . ابزار جمعآوری اطلاعات برای متغیر یادگیری (شمارش، جمع و تفریق) آزمون ایران کی مت (محمد اسماعیل وهومن، 1381) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (t دو گروه مستقل و وابسته) استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بهکارگیری نرم افزارکمک آموزشی طراحی شده در یادگیری شمارش، جمع و تفریق، در دانشآموزان دچار اختلال ویژه در یادگیری ریاضیات تأثیر مثبت دارد. بنابراین به نظر میرسد این نرمافزار برای این گروه از دانشآموزان مناسب باشد. نتیجه گیری: با استفاده از نرم افزار کمک آموزشی رایانهای میتوان شمارش، جمع و تفریق را به دانشآموزان دچار اختلال ریاضی، آموزش داد.
Yavari M, Yaryari F, Rastegarpour H. The Utility of a Computer-assisted Instructional Software(Hesabyar) for Teaching Mathematics to Students with Dyscalculia. JOEC 2006; 6 (3) :713-734 URL: http://joec.ir/article-1-400-fa.html
یاوری ماهنیا، یاریاری فریدون، رستگارپور حسن. بررسی اثربخشی نرم افزار آموزشی «حساب یار» بر یادگیری ریاضیات دانشآموزان حساب نارسا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (3) :713-734