هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز بود. روش: برای دستیابی به این هدف همه دانشآموزان کلاسهای اول تا سوم مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شهر شیراز ( 500 ) نفر به تکمیل CERQ و شاخصهای افسردگی و اضطراب مقیاس SCL-90-R پرداختند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی، و از روشهای تحلیل عوامل و همبستگی نمره کل با نمرات خرده مقیاسها برای بررسی روایی CERQ استفاده شد. یافتهها: نتایج ضمن تأیید پایایی و روایی CERQ نشان دادند که بدون توجه به جنسیت پاسخ دهنده، راهبردهای شناختی مقصر دانستن خود، تمرکز بر تفکر، باز ارزیابی مثبت، مصیبتبار تلقی کردن، و مقصر دانستن دیگران پیشبینیکنندههای مهم افسردگی و اضطراب بودند. نتیجه گیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان میدهد که راهبردهای شناختی تنظیم هیجان از جمله مقصر دانستن دیگران پیشبینیکننده افسردگی و اضطراب هستند.
Yousefi F. The Relationship of Cognitive Emotion Regulation Strategies with depression and Anxiety in Students of Special Middle Schools for Talented Students in Shiraz. JOEC 2007; 6 (4) :871-892 URL: http://joec.ir/article-1-393-fa.html
یوسفی فریده. بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (4) :871-892