1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (4666 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات کار درمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری است.روش : در این پژوهش که از نوع مداخله ای است، 58 نفر از مراجعین به مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر تهران با آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی (TVMS-R ) مورد ارزیابی قرار گرفتند و از بین آنها مراجعین پایه دوم، سوم و چهارم به تعداد 23 نفر، برای ارائه مداخلات کاردرمانی انتخاب شدند. این کودکان از نظر بینایی و شنوایی سالم و بهره هوشی آنها طبیعی بود. نمونهها به روش بلوکهای تصادفی به دو گروه مداخله ( 11 نفر ) و مقایسه ( 12 نفر ) تقسیم شدند.در مرحله بعد، مداخلات کاردرمانی به مدت 16 جلسه در گروه مداخله صورت گرفت و مجدداً با آزمونTVMS-R ارزیابی هر دو گروه انجام شد.آزمون TVMS-R مشتمل بر 8 طبقه است و براساس کپی کردن تصاویر هندسی ارزیابی را انجام میدهد. این آزمون در سال 1381 در پژوهشکده کودکان استثنایی، استاندارد شده است.یافتهها : در بررسی نمره کل آزمون TVMS-R ، آزمون t زوجی اختلاف معناداری را در گروه مقایسه، قبل و بعد از مداخله نشان نداد. ( 4/0=P ) اما در گروه مورد اختلاف معناداری دیده شد ( 001/0=P ).آزمون t مستقل نیز اختلاف معناداری را قبل از مداخله بین دو گروه مورد و شاهد نشان نداد ( 7 0/0=P ) در صورتیکه بعد از مداخله، اختلاف معنادار بود. ( 001/0=P ) نتیجهگیری :نتایج نشان میدهد که مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای یکپارچگی بینایی- حرکتی در کودکان با اختلال ویژه یادگیری مراجعه کننده به مرکز مشکلات ویژه یادگیری، بهطور معناداری مؤثر بوده است.
Mandani B, Sazmand A H, Farahbod M, Karimloo M, Mandani M. The Effect of Occupational Therapy Interventions on Visual–Motor Integration in Children with Learning Disorders. JOEC 2008; 7 (4) :449-466 URL: http://joec.ir/article-1-371-fa.html
ماندنی بتول، سازمند علی حسین، فرهبد مژگان، کریملو مسعود، ماندنی ماشاء اله. تأثیر مداخلات کاردرمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (4) :449-466