هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی در دبستانهای منطقه3 آموزش و پرورش اصفهان پرداخته است. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانشآموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1386 ـ1385 تشکیل میداد. نمونههای پژوهش 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان دختر بودند که پس از اجرای آزمون سنجش توانایی خواندن، چک لیست نارسا خوانی، آزمون درک مطلب و فرم B آزمون هوشی کتل، براساس دو ملاک نارسایی در خواندن و درک مطلب انتخاب شدند و افراد گروه نمونه به طور تصادفی در سه گروه 10 نفری، دو گروه آزمایشی (آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. سپس دو گروه آزمایشی در 8 جلسه 45 دقیقهای به مدت یک ماه و نیم تحت آموزش قرار گرفتند و در پایان جلسات، پسآزمون درک مطلب بر روی سه گروه انجام گرفت. یافتهها: تحلیل و مقایسه اطلاعات بهدست آمده از نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون درک مطلب سه گروه آموزش اسنادی، آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(001/0 P<). تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات پسآزمون درک مطلب گروه آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی از گروه آموزش اسنادی بیشتر بود. نتیجهگیری: براساس یافتههای بهدست آمده، میتوان این احتمال را مطرح کرد که آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی در مقایسه با آموزش اسنادی، تأثیر بیشتری بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان داشته است.
Dehghani M, Amiri S, Molavi H. Impact of Attributional and Metacognitive-attributional Strategies Training on Reading Comprehension in Fourth Grade Female Elementary Students with Dyslexia. JOEC 2008; 7 (4) :407-424 URL: http://joec.ir/article-1-369-fa.html
دهقانی مرضیه، امیری شعله، مولوی حسین. مقایسه اثر بخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان دختر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (4) :407-424