[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 424-407 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبرد‌های فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان دختر
مرضیه دهقانی* 1، شعله امیری1 ، حسین مولوی1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4206 مشاهده)

هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی بر درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی در دبستانهای منطقه3 آموزش و پرورش اصفهان پرداخته است. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش‌آموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1386 ـ1385 تشکیل می‌داد. نمونه‌های پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزان نارساخوان دختر بودند که پس از اجرای آزمون سنجش توانایی خواندن، چک لیست نارسا خوانی، آزمون درک مطلب و فرم B آزمون هوشی کتل، براساس دو ملاک نارسایی در خواندن و درک مطلب انتخاب شدند و افراد گروه نمونه به طور تصادفی در سه گروه 10 نفری، دو گروه آزمایشی (آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. سپس دو گروه آزمایشی در 8 جلسه 45 دقیقه‌ای به مدت یک ماه و نیم تحت آموزش قرار گرفتند و در پایان جلسات، پس‌آزمون درک مطلب بر روی سه گروه انجام گرفت. یافته‌ها: تحلیل و مقایسه اطلاعات به‌دست آمده از نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پس‌آزمون درک مطلب سه گروه آموزش اسنادی، آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(001/0 P<). تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات پس‌آزمون درک مطلب گروه آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی از گروه آموزش اسنادی بیشتر بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های به‌‌دست آمده، می‌توان این احتمال را مطرح کرد که آموزش راهبردهای فراشناختی ـ اسنادی در مقایسه با آموزش اسنادی، تأثیر بیشتری بر درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان داشته است.

واژه‌های کلیدی: آموزش اسنادی، راهبردهای فراشناختی- اسنادی، درک مطلب، نارساخوان
متن کامل [PDF 5040 kb]   (1127 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/5/3 | پذیرش: 1386/9/11 | انتشار: 1386/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani M, Amiri S, Molavi H. Impact of Attributional and Metacognitive-attributional Strategies Training on Reading Comprehension in Fourth Grade Female Elementary Students with Dyslexia. JOEC 2008; 7 (4) :407-424
URL: http://joec.ir/article-1-369-fa.html

دهقانی مرضیه، امیری شعله، مولوی حسین. مقایسه اثر بخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبرد‌های فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان دختر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (4) :407-424

URL: http://joec.ir/article-1-369-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660