1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی 3- دانشگاه تهران
چکیده: (3847 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی الگوی گرفتن قلم در دانش آموزان کم توان ذهنی و رابطه آن با برخی عوامل مهم است. روش: دراین پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است 157 دانشآموز در پایه های اول تا پنجم مدارس استثنایی دخترانه و پسرانه شهرری در سال تحصیلی 85-1384 مورد بررسی قرار گرفته و پس از کنارگذاشتن دانش آموزانی که متغیرهای کنترل (مشکلات آناتومیکی، نورولوژیکی، ارتوپدی، عیوب بینایی که با عینک قابل اصلاح نباشند، عیوب شنوایی که با سمعک قابل اصلاح نباشند، رشدی و رفتاری) در آنان مشاهده شده بود، 126 کمتوانذهنی آموزشپذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال در تحقیق شرکت کردند و چک لیست دست نویسی محقق ساخته برای آنان اجرا شد. یافته ها: آزمون همبستگی نشان داد که الگوی گرفتن قلم با دست نویسی (381/0 =r و0001/0>p) رابطه مثبت معنادار دارد. رابطه معناداری بین الگوی گرفتن قلم و سرعت دست نویسی این دانشآموزان وجود ندارد. الگوی گرفتن قلم بین دانشآموزان راست دست و چپ دست، بین دختران و پسران، بین دانشآموزان دارای نشانگانداون و بدون این نشانگان، تفاوت معنادار ندارد. نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه بین دست نویسی و الگوی گرفتن قلم، احتمالاً یکی از راههای بهبود دست نویسی دانشآموزان کمتوانذهنی تسهیل الگوی گرفتن قلم صحیح است.
Hadavandkhani F, Bahrami H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. Pencil Grip in Students with Mental Retardation. JOEC 2008; 8 (1) :85-97 URL: http://joec.ir/article-1-362-fa.html