هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور والدین 36 فرزند مبتلا به نشانگان داون بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند و برای جمع آوری دادهها از مقیاس رفتار سازشی واینلند استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خردهمهارتهای آن معنادار است. نتیجهگیری: مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون تأثیر دارد.
Faramarzi S, Afrooz G, Malekpour M. The Impact of Early Family-centered Psychological and Educational Interventions on Adaptive Behaviors in Children with Down Syndrome. JOEC 2008; 8 (3) :257-270 URL: http://joec.ir/article-1-343-fa.html
فرامرزی سالار، افروز غلامعلی، ملک پور مختار. تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رفتار سازشی فرزندان با نشانگان داون. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :257-270