هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اختلالات اضطرابی و مدرسههراسی در دانشآموزان نارساخوان و عادی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به نارساخوانی مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهرهای بوشهر و برازجان و کلیۀ دانشآموزان عادی دختر و پسر پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرهای بوشهر و برازجان در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل دادند به منظور انجام این پژوهش، 78 نفر از دانشآموزان مشکوک به نارساخوانی به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 50 دانشآموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (از جمله آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون خواندن، آزمونایدیاچدی و آزمون اختلال سلوک) به صورت تصادفی برگزیده شدند و 50 دانشآموز عادی نیز به روش تصادفی مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. هر دو گروه پرسشنامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بیرماهر، برنت، چیاپت، بریج، مونگا و باهر را تکمیل کردند. برایتجزیه وتحلیلدادههاازروشتحلیلواریانسچندمتغیره استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که بین دانشآموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اختلالات اضطرابی و مدرسههراسی تفاوت معنیداری وجود دارد. بین دانشآموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اضطراب تعمیمیافته، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و هراس/ جسمانیشکل تفاوت معنیداری به دست آمد (001/0£P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در طراحی و برنامهریزی مداخلههای درمانی برای دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی باید وضعیت طیف اختلالات اضطرابی و مدرسههراسی آنان در نظر گرفته شود تا بتوان کارآیی این مداخلات را افزایش داد.
Dehghani Y, Joukar M, Fazeli A. Comparison of Anxiety Disorders and School Phobia in Dyslexic and Normal Students. JOEC 2016; 16 (3) :75-84 URL: http://joec.ir/article-1-29-fa.html
دهقانی یوسف، جوکار مهناز، فاضلی عباس. مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسههراسی در دانشآموزان نارساخوان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :75-84