[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 84-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسه‌هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی
یوسف دهقانی 1، مهناز جوکار1 ، عباس فاضلی1
1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (4633 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اختلالات اضطرابی و مدرسه‌هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به نارساخوانی مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهرهای بوشهر و برازجان و کلیۀ دانش‌آموزان عادی دختر و پسر پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرهای بوشهر و برازجان در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل دادند به منظور انجام این پژوهش، 78 نفر از دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سپس از میان آن‌ها تعداد 50 دانش‌آموز پس از اجرای آزمون‌های تشخیصی (از جمله آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون خواندن، آزمون ای‌دی‌اچ‌دی و آزمون اختلال سلوک) به صورت تصادفی برگزیده شدند و 50 دانش‌آموز عادی نیز به روش تصادفی مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. هر دو گروه پرسش‌نامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بیرماهر، برنت، چیاپت، بریج، مونگا و باهر را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین دانش‌آموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اختلالات اضطرابی و مدرسه‌هراسی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بین دانش‌آموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اضطراب تعمیم‌یافته، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و هراس/ جسمانی‌شکل تفاوت معنی‌داری به دست آمد (001/0£ P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که در طراحی و برنامه‌ریزی مداخله‌های درمانی برای دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی باید وضعیت طیف اختلالات اضطرابی و مدرسه‌هراسی آنان در نظر گرفته شود تا بتوان کارآیی این مداخلات را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی، مدرسه‌هراسی، نارساخوانی، ناتوانی‌های یادگیری
متن کامل [PDF 201 kb]   (4165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/5/21 | پذیرش: 1395/10/15 | انتشار: 1395/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Y, Joukar M, Fazeli A. Comparison of Anxiety Disorders and School Phobia in Dyslexic and Normal Students. JOEC 2016; 16 (3) :75-84
URL: http://joec.ir/article-1-29-fa.html

دهقانی یوسف، جوکار مهناز، فاضلی عباس. مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسه‌هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :75-84

URL: http://joec.ir/article-1-29-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645