[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 368-359 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش به آموزش فراگیر و عوامل مؤثر بر آن در مدیران مدارس
سعید حسن زاده* 1، روح‌اله فتح‌قریب بیدگلی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4972 مشاهده)

هدف: بررسی نگرش مدیران مدارس نسبت به آموزش فراگیر دانش­آموزان با نیازهای ویژه و عوامل مؤثر بر آن در استان قم، هدف پژوهش حاضر بوده است. روش: نمونه­ای 113 نفری از مدیران مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی از طریق  نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه نگرش­سنج آموزش فراگیر، سعیدی و سلیمانوندی، 1386، نگرش مدیران نسبت به آموزش فراگیر، سنجیده شد. برای تحلیل­های آماری  از آزمونهای آماری تی کروسکال والیس، و یومان ویتی استفاده شد. یافته­ها: نتایج مبین آن بود که نگرش مدیران نسبت به آموزش فراگیر در کل مثبت است (01/0   p≤)، ولی در بین عوامل شش­گانه  نگرش، یعنی: فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی، روابط دانش آموزان، تأمین منابع لازم، جو یادگیری، و نتایج حاصل از فراگیرسازی، صرفاً نگرش مرتبط با دو عامل جو یادگیری و نتایج حاصل از فراگیر­سازی، مثبت  بود. همچنین،  نتایج حاکی از آن بود که سابقه تدریس به دانش­آموزان با نیازهای ویژه، و گذراندن دوره­های آموزشی ضمن خدمت در زمینه آموزش فراگیر، بر نگرش مدیران تاثیر دارد، ولی محل خدمت (شهر، روستا)، و مدرک تحصیلی  بر نگرش آنان بی تاثیر است. نتیجه‌گیری: با توجه به آنکه نگرش نسبت به آموزش فراگیر، به­صورت­کلی، در مدیران مدارس مثبت بود، ولی بررسی عوامل تشکیل­دهندۀ آن،  نشان داد که در چهار عامل:  فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی، روابط دانش آموزان، و تأمین منابع لازم، نگرش  به آموزش فراگیر مثبت نیست؛ از سویی دیگر، سابقه تدریس به دانش­آموزان با نیازهای ویژه و گذراندن دوره­های آموزشی ضمن خدمت در زمینه آموزش فراگیر، بر نگرش مدیران مؤثر بود، می توان این گونه نتیجه گرفت که باید سعی شود مدیران مدارس فراگیر از بین افرادی انتخاب شوند که سابقه و تجربه کار آموزشی با کودکان با نیاز­های ویژه را داشته باشند و همچنین کارگاههای تخصصی مرتبط با عوامل آموزش فراگیر را برای آنان طراحی و اجرا کرد.

واژه‌های کلیدی: نگرش، مدیران، آموزش فراگیر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
متن کامل [PDF 407 kb]   (1868 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/5/12 | پذیرش: 1389/10/2 | انتشار: 1389/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh S, Fathongharib Bidgoli R. Principals' Attitude toward Inclusive Education and Related Factors. JOEC 2011; 10 (4) :359-368
URL: http://joec.ir/article-1-259-fa.html

حسن زاده سعید، فتح‌قریب بیدگلی روح‌اله. نگرش به آموزش فراگیر و عوامل مؤثر بر آن در مدیران مدارس. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (4) :359-368

URL: http://joec.ir/article-1-259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660