[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 342-335 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی
مریم فارابی* 1، محمد حسین بیاضی1 ، سعید تیموری1
1- دانشگاه آزاد تربت جام
چکیده:   (4197 مشاهده)

هدف: به علت  اهمیت آگاهی واج شناختی و ارتباط آن با اکتساب خواندن، هدف پژوهش حاضر این بود که مشخص کند آیا آموزش مهارتهای آگاهی واج­شناختی، بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی تأثیر دارد؟ روش : از بین کلیه دانش آموزان پسر مشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی ناحیه 6 مشهد در سال تحصیلی 87-86 تعداد 40 دانش­آموز به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشی عبارت بود از: آزمون سنجش خواندن و آزمون آگاهی واج­شناختی که در آغاز طرح برای دو گروه اجرا شد؛ ضمن اینکه هر دو گروه طی مدت شش هفته تحت آموزش خواندن بودند، گروه آزمایش 15 ساعت آموزش مهارتهای آگاهی واج­شناختی دریافت کرد و پس از آن دو گروه دوباره تحت همان آزمون‌ها، قرار گرفتند. یافته‌های حاصل با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها : میزان درک مطلب و بازشناسی لغت در هر گروه افزایش یافت، اما در گروه آزمایشی افزایش بیشتری داشت. تفاوت در درک و فهم معنادار بود، اما تفاوت در بازشناسی لغت (دقت) معنادار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می‌توان گفت آموزش آگاهی واج شناختی به دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی، موجب بهبود عملکرد خواندن آنها می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، بهبود عملکرد خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 391 kb]   (1406 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/11/16 | پذیرش: 1389/10/10 | انتشار: 1389/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farabi M, Bayazi M H, Teymori S. Impact of Phonological Awareness Training on Reading Skills in students Suspected as Dyslexic. JOEC 2011; 10 (4) :335-342
URL: http://joec.ir/article-1-256-fa.html

فارابی مریم، بیاضی محمد حسین، تیموری سعید. تأثیر آموزش مهارتهای آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (4) :335-342

URL: http://joec.ir/article-1-256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660