هدف: این تحقیق با هدف طراحی الگوی چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. برای انجام تحلیل محتوای کیفی، ابتدا سؤال پژوهش را تعیین کردیم. روش: روش پژوهش برای مرحله طراحی الگوی چندرسانهای، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظاممند ادبیات پژوهشی بوده و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی- پیمایشی، استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتب، مقالات پژوهشی و مروری، پایاننامهها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینۀ طراحی الگوی چندرسانهای بود و جامعه آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش ویژه به تعداد ۱۶ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها فیشبرداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محققساخته در مقیاس لیکرت بود. یافتهها: نتایج این مطالعه منجر به تدوین الگوی طراحی چندرسانهای آموزشی ایدیپیآیای1 در ۵ مرحله شامل تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی طراحی گردید. یافتههای اعتبارسنجی نشان داد که ویژگیهای عناصر طراحی الگوی چندرسانهای از نظر متخصصان مطلوب (در حد زیاد) است. نتیجهگیری: الگوی مذکور میتواند راهنمایی برای طراحان آموزشی، متخصصان و معلمان آموزش ویژه در تولید چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی باشد.
Design and Validation of an Educational Multimedia Model for Students with Intellectual Disabilities. JOEC 2017; 17 (1) :31-52 URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html