[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش استعاره‌های زبان فارسی با روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
مهدیه مهدویان1 ، فرح نادری*2 ، فریبا زرگرشیرازی3 ، رضوان همائی3
1- دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2- استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
3- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده:   (315 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش استعاره‌های زبان فارسی با کاربست روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت و خودپنداره در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی پایه نهم دوره اول متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه‌های‌ آزمایش تحت آموزش استعاره­های زبان فارسی با روش آمیخته (8 جلسه) و روش الکترونیکی (8 جلسه) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای به جز آموزشهای رسمی مدرسه دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش استعاره­های زبان فارسی با کاربست روش آمیخته و الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی اثربخش بود. بین اثر بخشی گروه آموزش با روش آمیخته و روش آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت تفاوت معنی‌داری به نفع گروه آموزشی الکترونیکی وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه اهمیت آموزش زبان فارسی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی برای آموزش استعاره‌های زبان فارسی لازم است از روشهای متنوعی استفاده شود  و چنین روشهایی به عنوان آموزش مکمل در مدارس توصیه می­شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش استعاره­های زبان فارسی ، روش الکترونیکی، انگیزه پیشرفت، دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: آموزش استعاره‌های زبان فارسی، روش الکترونیکی، انگیزه پیشرفت، دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
متن کامل [PDF 562 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavian M, Naderi F, Zargar shirazi F, Homaee R. Comparison of the effectiveness of teaching Persian language metaphors with the mixed method and the electronic educational package method on the progress motivation in students with hearing impairment. JOEC 2025; 24 (4) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1949-fa.html

مهدویان مهدیه، نادری فرح، زرگرشیرازی فریبا، همائی رضوان. مقایسه اثربخشی آموزش استعاره‌های زبان فارسی با روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :57-68

URL: http://joec.ir/article-1-1949-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710