1- دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 2- استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 3- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده: (315 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش استعارههای زبان فارسی با کاربست روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت و خودپنداره در دانشآموزان با آسیب شنوایی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم دوره اول متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت آموزش استعارههای زبان فارسی با روش آمیخته (8 جلسه) و روش الکترونیکی (8 جلسه) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای به جز آموزشهای رسمی مدرسه دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش استعارههای زبان فارسی با کاربست روش آمیخته و الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت دانشآموزان با آسیب شنوایی اثربخش بود. بین اثر بخشی گروه آموزش با روش آمیخته و روش آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت تفاوت معنیداری به نفع گروه آموزشی الکترونیکی وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه اهمیت آموزش زبان فارسی به دانشآموزان با آسیب شنوایی برای آموزش استعارههای زبان فارسی لازم است از روشهای متنوعی استفاده شود و چنین روشهایی به عنوان آموزش مکمل در مدارس توصیه میشود. واژههای کلیدی: آموزش استعارههای زبان فارسی ، روش الکترونیکی، انگیزه پیشرفت، دانشآموزان با آسیب شنوایی
Mahdavian M, Naderi F, Zargar shirazi F, Homaee R. Comparison of the effectiveness of teaching Persian language metaphors with the mixed method and the electronic educational package method on the progress motivation in students with hearing impairment. JOEC 2025; 24 (4) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1949-fa.html
مهدویان مهدیه، نادری فرح، زرگرشیرازی فریبا، همائی رضوان. مقایسه اثربخشی آموزش استعارههای زبان فارسی با روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت در دانشآموزان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :57-68