1- گروه روانشناسی- موسسه آموزش عالی ادیب مازندران 2- موسسه اموزش عالی ادیب مازندران
چکیده: (321 مشاهده)
اهداف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت بین فردی، تحمل پریشانی هیجانی و همدلی دانش آموزان دختر پرخاشگر بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 180 نفر بود. نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانش آموزان که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند.افراد گروه نمونه با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) غربالگری شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی حساسیت بین فردی بایس و پارکر(1989)، تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر(2005)، همدلی مهرابیان(1389) جمع آوری شد. سپس با استفاده از روش کواریانس چند متغیره و تک متغیره در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت بین فردی و تحمل پریشانی هیجانی اثربخش بوده اما بر همدلی تأثیرگذار نبود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش تنظیم هیجان میتواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت روانی دانشآموزان پرخاشگر را بهبود بخشد و به کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی آنها کمک کند. واژههای کلیدی: آموزش تنظیم هیجان، حساسیت بین فردی، تحمل پریشانی هیجانی، همدلی، دانش آموزان دختر پرخاشگر
khademi F, dehrouyeh S. The effectiveness of emotion regulation training on interpersonal sensitivity, emotional distress tolerance and empathy of aggressive female students. JOEC 2025; 24 (4) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1931-fa.html
خادمی فاطمه، دهرویه شهربانو. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت بین فردی، تحمل پریشانی هیجانی و همدلی دانش آموزاندختر پرخاشگر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :69-86