هدف: در این پژوهش، اثربخشی آموزش ادراک دیداری وادراک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی خمینیشهر مورد مقایسه قرار گرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر سوم ابتدایی از شهرستان خمینیشهر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون تشخیص سطح خواندن.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده است. نتایج آزمون کمترین تفاوت معنادار نیز نشان داد که بین دو روش ادراک دیداری و شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی میتوان از آموزش ادراک دیداری و شنیداری نیز استفاده نمود.
Vatandoost N, Abedi A, YarMohammadian A, Rezapour E. The Comparison between the Effectiveness of Audio-Visual Perception on Reading ability of Dyslexic Children. JOEC 2014; 13 (4) :33-44 URL: http://joec.ir/article-1-193-fa.html
وطندوست نفیسه، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، رضاپور ابراهیم. مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (4) :33-44