[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 93-77 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) بر آگاهی واج شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی
مهدی رضایی*1 ، فاطمه پیگداری1 ، اسدی محمدرضا اسدی یونسی1
1- دانشگاه بیرجند
چکیده:   (26 مشاهده)
هدف: اخیرا تحریک الکتریکی مستقیم فرا­جمجمه­ای (tDCS) برای بهبود آگاهی واج­شناختی مورد توجه پژوهش­ها قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثر­بخشی tDCS بر آگاهی واج­شناختی کودکانِ نا­رسا­خوان انجام شد. روش: در این مطالعه، از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل با دوره­ پیگری یک ماهه استفاده شد. جامعۀ آماری را کلیۀ دانش­آموزان نا­رسا­خوان (8 تا 12 ساله) مراجعه­کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش بهارستان (استان تهران) در آذرماه 1402 تا اردیبهشت 1403 تشکیل می­دادند که از بین آن­ها 40 دانش­آموز (27 پسر و 13 دختر) به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش­آموزان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (تحریک فعال؛ 20 نفر) و کنترل (تحریک ساختگی؛ 20 نفر) قرار گرفتند. tDCS دو­جانبه در کرتکس گیجگاهی-آهیانه­ای (الکترود آنود بین TP7 و P7؛ الکترود کاتود بین TP8 و P8) نصب شد. گروه آزمایش و کنترل 12 جلسه (20 دقیقه­ای) به ترتیب تحریک واقعی و ساختگی را دریافت کردند. برای جمع­آوری داده­ها از فهرست نشانگان نا­رسا­خوانی، ویراست پنجم آزمون هوش استنفورد_بینه و آگاهی واج­شناختی استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که tDCS منجر به بهبودی آگاهی واجی (ترکیب و تقطیع واجی، تشخیص کلمات دارای واج آغازین و پایانی یکسان، نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی، حذف واج میانی) شد (01/0>p). ولی اثر­بخشی معنا­داری بر آگاهی درون­هجایی و آگاهی هجایی نداشت (05/0<p). نتیجه ­گیری: بنابراین، tDCS یک مداخله امید­بخش است که توانایی­‌های آگاهی واجی را تقویت می­کند و درمانگران بالینی­ می­توانند از آن به عنوان یک مداخله مکمل استفاده کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای، نارساخوانی، آگاهی واج‌شناختی
متن کامل [PDF 706 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/9 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M, Peigodari F, Asadi Younesi M R. Effectiveness of transcranial direct current stimulation (tDCS) on phonological awareness of dyslexic children. JOEC 2025; 25 (1) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1902-fa.html

رضایی مهدی، پیگداری فاطمه، اسدی یونسی اسدی محمدرضا. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) بر آگاهی واج شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :77-93

URL: http://joec.ir/article-1-1902-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714