هدف:اخیرا تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای (tDCS) برای بهبود آگاهی واجشناختی مورد توجه پژوهشها قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثربخشی tDCSبر آگاهی واجشناختی کودکانِ نارساخوان انجام شد. روش: در این مطالعه، از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل با دوره پیگری یک ماهه استفاده شد. جامعۀ آماری را کلیۀ دانشآموزان نارساخوان (8 تا 12 ساله) مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش بهارستان (استان تهران) در آذرماه 1402 تا اردیبهشت 1403 تشکیل میدادند که از بین آنها 40 دانشآموز (27 پسر و 13 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (تحریک فعال؛ 20 نفر) و کنترل (تحریک ساختگی؛ 20 نفر) قرار گرفتند. tDCSدوجانبه در کرتکس گیجگاهی-آهیانهای (الکترود آنود بین TP7و P7؛ الکترود کاتود بین TP8و P8)نصب شد. گروه آزمایش و کنترل 12 جلسه (20 دقیقهای) به ترتیب تحریک واقعی و ساختگی را دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از فهرست نشانگان نارساخوانی، ویراست پنجم آزمون هوش استنفورد_بینه و آگاهی واجشناختی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که tDCSمنجر به بهبودی آگاهی واجی (ترکیب و تقطیع واجی، تشخیص کلمات دارای واج آغازین و پایانی یکسان، نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی، حذف واج میانی)شد (01/0>p). ولی اثربخشی معناداری برآگاهی درونهجایی و آگاهی هجایی نداشت (05/0<p). نتیجه گیری: بنابراین، tDCSیک مداخله امیدبخش است که تواناییهای آگاهی واجی را تقویت میکند و درمانگران بالینی میتوانند از آن به عنوان یک مداخله مکمل استفاده کنند.
Rezaei M, Peigodari F, Asadi Younesi M R. Effectiveness of transcranial direct current stimulation (tDCS) on phonological awareness of dyslexic children. JOEC 2025; 25 (1) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1902-fa.html
رضایی مهدی، پیگداری فاطمه، اسدی یونسی اسدی محمدرضا. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) بر آگاهی واج شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :77-93